Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Actuele visies op mobiliteit 2 (3659)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 41 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De student is in staat om relevante literatuur op te zoeken in functie van het gekozen onderwerp, hieruit relevante informatie te betrekken en vervolgens te synthetiseren. | | | - BC
| De student toont d.m.v. duidelijke referenties aan dat hij/zij verschillende bronnen heeft geraadpleegd in het kader van de deelopdrachten en de verwerking ervan in het portfolio. | | - DC
| De student is in staat om in Europese mediabronnen op zoek te gaan naar actuele mobiliteitsgerichte onderwerpen, deze informatie te synthetiseren en een vergelijking te maken met de Vlaamse context. | | | - BC
| De student toont d.m.v. duidelijke referenties aan dat hij/zij verschillende mediabronnen heeft geraadpleegd in het kader van de deelopdrachten en de verwerking ervan in het portfolio. | - EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | | | - BC
| De student dient tijdig zijn rapporten, opdrachten en presentaties uit te voeren en in te dienen. | | | - BC
| De student reflecteert kritisch over zijn/haar voortgang en stuurt de planning bij indien nodig. | | | - BC
| De student is in staat om opdrachten uit te werken zoals gevraagd. De student is in staat om zelf na te gaan of zijn/haar inhoud overeenstemt met het gevraagde. | | - DC
| De student kan een planning opstellen m.b.t. de eigen studieinzet in afstemming en overleg met medestudenten die deel uitmaken van de groep waarmee de student samenwerkt aan de groepsopdracht. | - EC
| De afgestudeerde is in staat in teamverband naar oplossingen toe te werken, ook in overleg met andere disciplines. Hij/zij staat open voor het gedachtegoed van andere relevante disciplines. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student is in staat om een eigen kritische maar onderbouwde mening te vormen over diverse actuele topics met een internationale scope | | | - BC
| De student kan op basis van objectieve gegevens een eigen mening formuleren, dit terugkoppelen aan de leerstof tot dusver in de opleiding en vervolgens dit op een duidelijk en correcte manier overbrengen. | | - DC
| De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van actuele mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | | | - BC
| De student toont in zijn portfolio aan wat de maatschappelijke relevantie is van de besproken actuele topics en bespreekt op een kritische wijze waarom dit belangrijk is. | | - DC
| De student verwerft inzicht in de argumenten van diverse stakeholders ten opzichte van actuele topics. | | | - BC
| De student kan de mening van voor- en tegenstanders objectief beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De student kan op verschillende wijzen communiceren over actuele topics. | | | - BC
| De student is in staat om de boodschap zowel schriftelijk (powerpoint, rapport, portfolio) als mondeling (debat/gesprek/presentatie) duidelijk over te brengen. | | | - BC
| De student kan een actueel topic of een actueel probleem in eigen woorden kort en bondig omschrijven. | | - DC
| De student kan zijn/haar mening en de mening van anderen over een actueel topic goed communiceren. | | | - BC
| De student is in staat om de boodschap duidelijk over te brengen, onderbouwend op diverse mediabronnen en gelinkt aan de leerstof van de opleiding tot dusver. | - EC
| De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het internationale kader, gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse internationale gesprekspartners inzake verkeerskunde. Hij/zij wordt aangemoedigd om zelf een eerste internationale ervaring op te doen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De focus van het vak ligt op actuele mobiliteit gerelateerde onderwerpen (zoals studiedagen, seminarie, actua...) waarin ze kritisch reflecteren en dit koppelen aan de volledige opleiding. Het voornaamste doel is dat studenten de actualiteit op de voet volgen, hun licht hierover laten schijnen met behulp van hun verworven kennis en de interactie/relatie tussen verschillende disciplines, leerlijnen en vakken ontdekken.
Een greep uit de mogelijke onderwerpen die tijdens het OPO aan bod kunnen komen:
- De studenten nemen deel aan een symposium met een internationale focus
- De studenten volgen en maken een mobiliteits-gerelateerde podcast.
- De studenten organiseren zelf een seminiarie
- De studenten werken aan een verkeerstijdschrift (vb. verkeersspecialist). Op basis van verschillende internationale media worden mobiliteitsgerelateerde thema's verder uitgediept. Hierbij wordt een duidelijke link gelegd met de leerstof van de afgelopen jaren. De studenten gaan hierbij creatief en zelfstandig aan de slag.
- Studenten volgen de actualiteit op, waarbij de focus ligt op internationale onderwerpen. Aan de hand van worldcafés wordt deze actualiteit verwerkt in het portfolio.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
Studenten challenge ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient actief deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt hoofdzakelijk door de studenten zelf verzameld uit de actualiteit. Overig lesmateriaal wordt door de docent op het blackboard platform geplaatst. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|