Gezondheidspromotie en communicatie deel 1 (3935) | Contactpersoon : | dr. Kristof HUTS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 108 | 4,0 | 54 | 54 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student kan verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen. | | | - BC
| De student bezit de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie in de klinische praktijk, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student beheerst de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen en groepen in de kinesitherapeutische context. | | | - BC
| De student kent de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen. | | | - BC
| De student kent de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan groepen. | | | - BC
| De student kan deze didactische principes toepassen in de klinische praktijk bij collega-studenten. | | - DC
| De student kan correcte feedback geven over de communicatievaardigheden en het kinesitherapeutisch handelen van collega-studenten | | | - BC
| De student kan zijn feedback op een constructieve manier formuleren. | | | - BC
| De student kan het concrete gedrag en het effect ervan benoemen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student past een juiste structuur toe bij het schrijven van een reflectieverslag rekening houdend met het doel ervan. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik. | | | - BC
| De student kan een bondige en gestructureerde tekst schrijven. | | - DC
| De student kan een presentatie geven. | | | - BC
| De student spreekt duidelijk en op een aangenaam tempo. | | | - BC
| De student hanteert een gepaste non-verbale communicatie (bv. oogcontact, lichaamshouding, …)maakt oogcontact. | | | - BC
| De student geeft een logisch opgebouwde en gestructureerde presentatie. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze mondeling rapporteren. | | | - BC
| De student spreekt duidelijk en op een aangenaam tempo. | | | - BC
| De student hanteert een gepaste non-verbale communicatie (bv. oogcontact, lichaamshouding,...). | | | - BC
| De student kan duidelijk, vloeiend en correct mondeling communiceren. | | | - BC
| De student rapporteert bondig en gestructureerd. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een groep met medestudenten. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. | - EC
| EC 9 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
| De student doet op een correcte manier aan bronvermelding. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Binnen dit OPO worden de eerste stappen gezet in de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden die essentieel zijn voor een curatief en preventief kinesitherapeutisch handelen. De student zal met behulp van voorbeelden en via eenvoudige lesopdrachten leren hoe bepaalde didactische principes dienen te worden toegepast bij het geven van instructies aan individuen/groepen met betrekking tot bewegingsactiviteiten. Tevens zal de student leren hoe hij, op basis van observatie, feedback dient te geven en te ontvangen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
Andere: | Schriftelijke voorbereiding bewegingssessie |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
Andere: | Gespreksvaardigheden |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid tijdens de organisatie en werkvormen te wettigen. 2. De evaluatie bestaat uit drie onderdelen, nl. schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (40%), mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (20%) en een andere evaluatievorm tijdens de onderwijsperiode namelijk micro-teaching (40%). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die meer dan één keer ongewettigd afwezig is, mag niet deelnemen aan de mondelinge evaluatie en/of de andere evaluatievorm (micro-teaching) tijdens de onderwijsperiode. 2. Een student die minder dan 50% actief aanwezig is tijdens de organisatie en werkvormen, mag niet deelnemen aan de mondelinge evaluatie en/of de andere evaluatievorm (micro-teaching) tijdens de onderwijsperiode zelfs wanneer de afwezigheden gewettigd werden. 3. Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar). |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het microteaching examen kan hernomen worden tijdens de examenperiode in tweede zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Er wordt verwacht dat de studenten het T-shirt van de opleiding dragen tijdens de praktijklessen. |
|
Leerpaden in digitale leeromgeving (Sofia en Blackboard). |
|
Blokwijzer DO: Gezondheidspromotie en communicatie deel , 1ste editie, Acco, EAN |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|