Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Niet-numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan een presentatie geven. | | | - BC
| De student spreekt duidelijk en op een aangenaam tempo. | | | - BC
| De student hanteert een gepaste non-verbale communicatie (bv. oogcontact, lichaamshouding). | | | - BC
| De student voorziet duidelijke, correcte en boeiende visuele ondersteuning. | | | - BC
| De student geeft een logisch opgebouwde en gestructureerde presentatie. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik. | | | - BC
| De student kan een bondige en gestructureerde tekst schrijven. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student kan samen met het team afspraken maken en deze nakomen in een groep van medestudenten. | | | - BC
| De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten in een groep van medestudenten. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een groep met medestudenten. | | | - BC
| De student stelt zich voldoende flexibel op in een groep met medestudenten. | | | - BC
| De student houdt rekening met de opvattingen en meningen van de andere teamleden in een groep met medestudenten. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid op binnen het groepswerk (met medestudenten). | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamelijke opdracht (in een team met medestudenten). | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team (met medestudenten) tijdig na. | | - DC
| De student is in staat de verschillende kwaliteiten binnen een groep te detecteren en actief er op in te spelen. | | | - BC
| De student heeft kennis van de kwaliteiten van elk groepslid binnen het team met medestudenten. | | | - BC
| De student bekrachtigt de kwaliteiten van andere groepsleden (in een team met medestudenten) op een inspirerende manier. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk (in een team met medestudenten). | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten betreffende de bijdrage van de groepsleden aan het groepswerk (in een team met medestudenten) | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. | | - DC
| De student kan reflecteren over de organisatie van eigen werkzaamheden. | | | - BC
| De student detecteert sterke en zwakke punten binnen het organiseren van eigen werk en schrijft dit neer in een reflectieverslag. | | | - BC
| De student formuleert werkpunten in kader van optimaliseren van de organisatie van eigen werk. | - EC
| EC 6 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de structurele organisatie van de gezondheidszorg relevant voor het toepassingsdomein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. | | | - BC
| De student kan de verschillende organisatieniveau's binnen de gezondheidszorg toelichten. | | - DC
| De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg | | | - BC
| De student kan de verschillende actoren en beroepsprofielen binnen de gezondheidszorg toelichten. | - EC
| EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk. | | - DC
| De student heeft inzicht in de grondbeginselen van integer handelen en de eisen die goede praktijk aan het handelen van de student stelt. | | | - BC
| De student onderschrijft de beginselen van integer gedrag en past deze toe in het eigen handelen. | | | - BC
| De student verzamelt en verwerkt persoonsgegevens op een ethisch verantwoorde manier. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Via dit jaarOPO maakt de student kennis met het CanMEDSmodel, dat de basis vormt van het competentiegericht opleidingscurriculum. De student krijgt zicht op de verschillende kerncompetenties van het kinesitherapeutenprofiel. Van de student wordt verwacht dat hij, op basis van een aantal assessments reflecteert over zijn persoonlijk profiel en de match met het kineprofiel. Binnen dit OPO zal de competentie ontwikkeling voor elke rol van het CanMedsmodel opgestart worden en dit via geïntegreerde opdrachten. Deze zullen geëvalueerd worden adhv een portfolio hetgeen inventarisatie van de competentiegroei mogelijk maakt.
Daarnaast leert de student het biopsychosociaal gezondheidsmodel kennen en het gebruik van het ICFmodel (International Classification of Functioning). De hieraan gerelateerde terminologie zal hij inoefenen adhv casuïstiek en een analyse van het eigen gezondheidsprofiel. Twee belangrijke peilers binnen het kinesitherapeutisch handelen : motorische controle en motorisch leren worden aangereikt en toegepast binnen het eigen bewegen. de evaluatie daarvan vindt plaats via 2 opdrachten, die in een toets worden opgenomen. De begrippen en definities worden in een theorietoets opgenomen.
Tevens biedt dit OPO een introductie in de organisatie van de gezondheidszorg en een kennismaking met het ruime werkveld van de kinesitherapie.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
panelgesprek ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
reflectieopdracht ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Minstens 10/20 behalen voor het gesloten boek examen - Alle opdrachten uitwerken en indienen volgens de richtlijnen - alle opdrachten indienen volgens de deadlines - alle opdrachten uitwerken volgens de gestelde scoringscriteria - een "pass"halen voor de opdrachten, waarbij in totaal 65% gehaald moet worden - Een "pass" behalen voor het portfolio |
|
|
|
Gevolg | Indien aan bovenstaande voorwaarden niet voldaan is kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,André Vyt,2017,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Introductie kinesitherapeutisch profiel en werkveld, E. Rameckers en M. Van Erum, 1ste editie, Acco, |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|