Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 67 | 68 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en aangeven hoe in dit artikel de onderzoeksvraag is geoperationaliseerd. | | | - BC
| De student kan concrete vragen beantwoorden in verband met het onderzoeksdesign van experimentele, observationele en klinimetrische studies. | | | - BC
| De student kan reflecteren over een door de docent concreet benoemde vorm van potentiële bias. | | | - BC
| De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel (originele research, systematische reviews, meta-analyses en richtlijnen) een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een klinische casus. | | | - BC
| De student kan eenvoudige statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren. | | | - BC
| De student kan eenvoudige grafieken (inclusief forest plots) en tabellen interpreteren. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag (PICOacroniem). | | | - BC
| De student kan een PICO-acroniem vertalen naar geschikte MeSH-termen. | | | - BC
| De student kan MeSH-termen combineren met Boolean operators, correcte filters toepassen en op deze manier een literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed). | - EC
| EC 9 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
| De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een fictief onderzoeksdesign. | | | - BC
| De student kan op een onderbouwde manier een type steekproef kiezen binnen een fictief onderzoek. | | | - BC
| De student doet op een correcte manier aan bronvermelding. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit semesterOPO ligt de klemtoon op het ontwikkelen van wetenschappelijke competenties en worden de fundamenten gelegd voor de rol van de kinesitherapeut als wetenschapper. Zo worden een aantal basisvaardigheden als het opzoeken, selecteren en interpreteren van wetenschappelijke literatuur aangeleerd. Een kritische reflectie op wetenschappelijke literatuur vereist echter een goede basiskennis van onderzoeksmethodologie en biostatistiek hetgeen eveneens in dit OPO aangeboden wordt. Verder wordt een eerste kennismaking met het basismodel van het wetenschappelijk denken binnen het klinisch medisch werkveld (Evidence-Based Medicine - EBM) voorzien.
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Uit te voeren literatuursearch ifv casus met mondeling toelichting evenals mondelinge reflectie over aangeboden wetenschappelijke studie. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: schriftelijke evaluatie (statistiek) en mondelinge evaluatie (onderzoeksmethodologie). Voor elk onderdeel van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die op één (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student bezit een basiskennis van Word en Excel.
De student beheerst de Engelse taal op een passieve wijze. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 1, M. Van Erum, R. Nysen, 1ste editie, Acco, 9789463793650 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het nodige studiemateriaal wordt integraal aangeboden via het leerplatform BlackBoard van UHasselt. Het digitale studiemateriaal is beschikbaar binnen de leermodules van het opleidingsonderdeel; in die zin is aankoop van bijkomend materiaal niet nodig. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|