Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW - minor accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master TEW-AFA | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel besteden we aandacht aan het opstellen en interpreteren van een geconsolideerde jaarrekening volgens IFRS. Hierbij komt eerst het toepassingsgebied, m.n. welke ondernemingen dienen een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, aan bod. Vervolgens worden de consolidatietechnieken integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode toegelicht en geïllustreerd. Met behulp van kleine gevalstudies oefenen we deze materie in. We hechten onder meer belang aan de eliminatie van onderlinge transacties, latente belastingen of de omrekening van jaarrekeningen uitgedrukt in vreemde valuta. Verschillen en gelijkenissen tussen een IFRS en een Belgian GAAP geconsolideerde jaarrekening worden toegelicht. Tevens leren we hoe een geconsolideerde jaarrekening kan geanalyseerd en geïnterpreteerd worden voor het maken van investeringsbeslissingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het examen en de casus is een voorwaarde om een punt te verkrijgen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan het examen of de casus zal de student geen punt verkrijgen. |
|
|
|
Extra info | Op het schriftelijk examen mag gebruik worden gemaakt van een rekenmachine. Het examen bestaat uit een gevalstudie waarbij een geconsolideerde jaarrekening moet worden opgesteld, en enkele kleinere toepassingen. De modaliteiten van de casus worden gecommuniceerd via de electronische leeromgeving. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De behaalde score op de casus wordt overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient kennis te hebben van algemeen boekhouden en van de technieken van analyse van de jaarrekening. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal is terug te vinden op Blackboard. Dit materiaal bestaat uit slides, artikels, oefeningen, wetteksten,enz. |
|
|
|
|
|
| 1ste master handelsingenieur - accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur optie accounting | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel besteden we aandacht aan het opstellen en interpreteren van een geconsolideerde jaarrekening volgens IFRS. Hierbij komt eerst het toepassingsgebied, m.n. welke ondernemingen dienen een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, aan bod. Vervolgens worden de consolidatietechnieken integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode toegelicht en geïllustreerd. Met behulp van kleine gevalstudies oefenen we deze materie in. We hechten onder meer belang aan de eliminatie van onderlinge transacties, latente belastingen of de omrekening van jaarrekeningen uitgedrukt in vreemde valuta. Verschillen en gelijkenissen tussen een IFRS en een Belgian GAAP geconsolideerde jaarrekening worden toegelicht. Tevens leren we hoe een geconsolideerde jaarrekening kan geanalyseerd en geïnterpreteerd worden voor het maken van investeringsbeslissingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het examen en de casus is een voorwaarde om een punt te verkrijgen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan het examen of de casus zal de student geen punt verkrijgen. |
|
|
|
Extra info | Op het schriftelijk examen mag gebruik worden gemaakt van een rekenmachine. Het examen bestaat uit een gevalstudie waarbij een geconsolideerde jaarrekening moet worden opgesteld, en enkele kleinere toepassingen. De modaliteiten van de casus worden gecommuniceerd via de electronische leeromgeving. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De behaalde score op de casus wordt overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient kennis te hebben van algemeen boekhouden en van de technieken van analyse van de jaarrekening. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal is terug te vinden op Blackboard. Dit materiaal bestaat uit slides, artikels, oefeningen, wetteksten,enz. |
|
|
|
|
|
| master TEW-AFF | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel besteden we aandacht aan het opstellen en interpreteren van een geconsolideerde jaarrekening volgens IFRS. Hierbij komt eerst het toepassingsgebied, m.n. welke ondernemingen dienen een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, aan bod. Vervolgens worden de consolidatietechnieken integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode toegelicht en geïllustreerd. Met behulp van kleine gevalstudies oefenen we deze materie in. We hechten onder meer belang aan de eliminatie van onderlinge transacties, latente belastingen of de omrekening van jaarrekeningen uitgedrukt in vreemde valuta. Verschillen en gelijkenissen tussen een IFRS en een Belgian GAAP geconsolideerde jaarrekening worden toegelicht. Tevens leren we hoe een geconsolideerde jaarrekening kan geanalyseerd en geïnterpreteerd worden voor het maken van investeringsbeslissingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het examen en de casus is een voorwaarde om een punt te verkrijgen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan het examen of de casus zal de student geen punt verkrijgen. |
|
|
|
Extra info | Op het schriftelijk examen mag gebruik worden gemaakt van een rekenmachine. Het examen bestaat uit een gevalstudie waarbij een geconsolideerde jaarrekening moet worden opgesteld, en enkele kleinere toepassingen. De modaliteiten van de casus worden gecommuniceerd via de electronische leeromgeving. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De behaalde score op de casus wordt overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient kennis te hebben van algemeen boekhouden en van de technieken van analyse van de jaarrekening. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal is terug te vinden op Blackboard. Dit materiaal bestaat uit slides, artikels, oefeningen, wetteksten,enz. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|