Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Professionele vaardigheden 1.3 (4438)
|
3,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11,0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11,0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11,0 stptn |
|
|
Portfolio 1 (3815)
|
4,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.1 (4440)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.4 (4443)
|
3,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Aanval en verdediging: Professional (3946)
|
3,0 stptn |
|
|
Diagnose en therapie: Professional (3906)
|
3,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11,0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11,0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11,0 stptn |
|
|
Portfolio 1 (3815)
|
4,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.1 (4440)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.4 (4443)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 27 | 27 | 27 | 27 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het portfolio wordt gebruikt als een breed evaluatie-instrument waarbij takrijke competentiemetingen zoals evaluatie door docenten, medestudenten en zelfevaluaties jaarlijks worden samengebracht. Zo wordt het groeiproces van de student in kaart gebracht en kenlpunten tijdig gedetecteerd. Coaches helpen de studenten om een beter zicht te krijgen op hun sterktes en zwaktes.
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Alle opdrachten van het portfolio moeten aanwezig zijn in het portfolio om te kunnen slagen. Actieve deelname aan de verpleegstage, de interdisciplinaire casussen en de CPR-training is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op de verpleegstage, een interdisciplinaire casus of de CPR-training neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer interdisciplinaire casussen, de verpleegstage en/of de CPR-training, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een ‘N’ (niet deelgenomen aan alle onderdelen) en dienen deze activiteit in het volgende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van de activiteit om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers voor de portfolio-opdrachten die de student in het vorige academiejaar wel heeft afgelegd, kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar indien de student hierop geslaagd is. Te laat komen geldt als een ongewettigde afwezigheid.
Studenten die niet slagen voor het portfolio in eerste zittijd krijgen een verbetertraject opgelegd door de examencommissie. Dit verbetertraject omvat een opdracht die wordt beoordeeld tijdens de tweede zittijd en samen met het ingediende portfolio de basis vormt voor de score van herkansing. Daarnaast kan het verbeteringstraject ook een remediëringsopdracht voor het volgende academiejaar omvatten. De coördinator van het portfolio oordeelt op het einde van het volgende academiejaar of de student voldaan heeft aan deze voorwaarden die bindend zijn voor het behalen van een cijfer voor het portfolio van dat jaar. Studenten die zowel in het eerste als in het tweede bachelorjaar een onvoldoende halen voor het portfolio, mogen niet doorstromen naar het derde jaar. |
|
|
|
Extra info | Meer informatie over de inhoud van het portfolio kan men terugvinden in de studieleidraad op Blackboard. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Studenten die niet slagen voor het portfolio in eerste zittijd krijgen een verbetertraject opgelegd door de examencommissie. Dit verbetertraject omvat een opdracht die wordt beoordeeld tijdens de tweede zittijd en samen met het ingediende portfolio de basis vormt voor de score van herkansing. Daarnaast kan het verbeteringstraject ook een remediëringsopdracht voor het volgende academiejaar omvatten. De coördinator van het portfolio oordeelt op het einde van het volgende academiejaar of de student voldaan heeft aan deze voorwaarden die bindend zijn voor het behalen van een cijfer voor het portfolio van dat jaar. Studenten die zowel in het eerste als in het tweede bachelorjaar een onvoldoende halen voor het portfolio, mogen niet doorstromen naar het derde jaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Klinisch redeneren: Van model naar competentie,J. Van den Ende,1e editie,Acco,9789463447133 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De digitale studieleidraad en ander studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Leerboek medische ethiek,ten Have, H, ter Meulen, R. & van Leeuwen, E.,4e editie,Bohn Stafleu Van Loghum,9789031399192
- De Kwestie: Praktijkboek ethiek voor de gezondheidszorg,De Beaufort et al.,2e editie,Boom Lemma Uitgevers,9789059317222
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|