Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidspromotie en communicatie deel 1 (3935)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 67 | 68 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan actief luisteren in de klinische praktijk. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student kan verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen. | | | - BC
| De student bezit de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie in de klinische praktijk, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student kan een anamnese gesprek voeren | | | - BC
| De student kan zich voldoende voorbereiden op het anamnesegesprek. | | | - BC
| De student opent het anamnesegesprek op gepaste wijze. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de hulpvraag van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de voorgeschiedenis van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze het huidige functioneren van de patiënt. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | - DC
| De student beheerst de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen en groepen in de kinesitherapeutische context | | | - BC
| De student kan deze didactische principes toepassen in de klinische praktijk bij verschillende doelgroepen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student toont inzicht in zijn eigen werkpunten en kan concreet formuleren op welke manier hij hier aan kan werken. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik, afgestemd op de doelgroep. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze mondeling rapporteren. | | | - BC
| De student hanteert een professioneel en correct taalgebruik, afgestemd op de doelgroep. | | | - BC
| De student hanteert een professioneel en correct taalgebruik, afgestemd op de verschillende actoren binnen een interdisciplenair overleg. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een team met professionals. | | | - BC
| De student stelt zich voldoende flexibel op in een team met professionals. | | | - BC
| De student houdt rekening met de opvattingen en meningen van de andere teamleden (in een groep met professionals). | | | - BC
| De student stelt zich open en eerlijk op tov de andere teamleden. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan de eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Binnen dit OPO leert de student een kinesitherapeutische anamnese af te nemen. Dit wordt eerst geoefend met medestudenten en nadien met simulatiepatiënten. De student leert ook hoe bepaalde didactische principes dienen te worden toegepast bij het geven van instructies aan specifieke doelgroepen met betrekking tot aan de doelgroep aangepaste bewegingsactiviteiten. Tevens leert de student reflecteren over zijn communicatieve en didactische vaardigheden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Micro-teaching en rolstoelvaardigheden |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid tijdens de organisatie en werkvormen te wettigen.
2. De evaluatie bestaat uit drie onderdelen, nl. schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (40%), mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (30%) en en een andere evaluatievorm tijdens de onderwijsperiode namelijk micro-teaching en rolstoelvaardigheden(30%). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die meer dan één keer ongewettigd afwezig is, mag niet deelnemen aan de mondelinge evaluatie en/of de andere evaluatievorm (micro-teaching) tijdens de onderwijsperiode.
2. Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
VTS plus: Omgaan met G-sporters .,Van Biesen, D., Cans, E., Kerremans, J., Hoogmartens, P., Vekemans, J, Scheiris, I., & Van Calster I.,2019,Vlaamse Trainersschool, Brussel,Enkel digitaal te verkrijgen. Meer info via docent. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leerpaden en elektronische leeromgeving |
|
Blokwijzer DO: gezondheidspromotie en communicatie deel 2, 1ste editie, Acco, EAN |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|