Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Ontwerpen 4A (3918)
|
10,0 stptn |
|
|
Ontwerpen 4B (3919)
|
10,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar in de architectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in de architectuur- en cultuurwetenschappen opbouwen en toepassen. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan een persoonlijk concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Wat is een Live Project?
De eerste twee weken van volgend academiejaar 2022-2023, organiseren we een Live Project. Dit is verplicht voor alle studenten 2ma Architectuur en 1ma Interieurarchitectuur (behalve voor studenten van studio Herbestemming). In een live project stappen studenten en begeleiders in een ontwerpproces samen met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen, … om na te denken over de mogelijke toekomsten van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie. Die kan variëren qua schaal en de mate waarin de vraag op voorhand is afgelijnd, maar de insteek is steeds om door middel van kritisch ontwerpend onderzoek het publieke debat over toekomstige ontwikkelingen te ondersteunen. Architectuur is daarbij een middel en geen doel. We gaan twee weken ’op de plek’ zelf werken om door middel van interviews, mappings, ontwerpen en bouwen de vraag en potentiële oplossingen scherp te krijgen en tastbaar te maken door middel van meer of minder tijdelijke ‘prototypes’. Deze prototypes worden tijdens een slot-evenement aan de lokale stakeholders overgedragen. Er wordt in die twee weken geluisterd, gewandeld, geschetst, gebouwd, gefilmd, gepitcht, gedanst, gekookt,… maar wat, hoe en waar we een interventie gaan maken is steeds opnieuw het resultaat van dit collectief leerproces.
--> Meer info, zie website Live Project
Enkele criteria die een kwalitatief live project definiëren:
-
De student plaatst de pedagogische waarde van het project centraal
-
De student leert werken met de materiële, natuurlijke en menselijke kwaliteiten van een concrete plek.
-
Het ontwerp is civic van aard: het komt tot stand in dialoog met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen, … om na te denken over de mogelijke toekomsten van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie
-
De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.
-
De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in het ontwerp opbouwen en toepassen.
-
De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving.
-
Op basis hiervan kan de student visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangende ingreep op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies.
-
Het project ondersteunt het publieke debat over toekomstige ontwikkelingen, waarbij ontwerp een middel is en geen doel.
-
De student kan een concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese: het project resulteert in tastbare prototypes
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | evaluatie op basis van kritisch en participatief onderzoeksproces, contextrelevant ontwerp en publieksgerichte documentatie |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | actieve deelname gedurende twee weken |
|
|
|
Gevolg | - Bij de evaluatie wordt gebruik gemaakt van peer review/peer assessment. O.b.v. deze peer review/peer assessment kan het groepscijfer per student worden aangepast. - Bij onvoldoende aanwezigheid of onvoldoende actieve deelname, kan dit leiden tot een aangepast cijfer ten opzichte van de andere groepsleden. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft een basis in architecturale kritische onderzoeks-, ontwerp- en participatieve skills. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio ontwerpen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Wat is een Live Project?
De eerste twee weken van volgend academiejaar 2022-2023, organiseren we een Live Project. Dit is verplicht voor alle studenten 2ma Architectuur en 1ma Interieurarchitectuur (behalve voor studenten van studio Herbestemming). In een live project stappen studenten en begeleiders in een ontwerpproces samen met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen, … om na te denken over de mogelijke toekomsten van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie. Die kan variëren qua schaal en de mate waarin de vraag op voorhand is afgelijnd, maar de insteek is steeds om door middel van kritisch ontwerpend onderzoek het publieke debat over toekomstige ontwikkelingen te ondersteunen. Architectuur is daarbij een middel en geen doel. We gaan twee weken ’op de plek’ zelf werken om door middel van interviews, mappings, ontwerpen en bouwen de vraag en potentiële oplossingen scherp te krijgen en tastbaar te maken door middel van meer of minder tijdelijke ‘prototypes’. Deze prototypes worden tijdens een slot-evenement aan de lokale stakeholders overgedragen. Er wordt in die twee weken geluisterd, gewandeld, geschetst, gebouwd, gefilmd, gepitcht, gedanst, gekookt,… maar wat, hoe en waar we een interventie gaan maken is steeds opnieuw het resultaat van dit collectief leerproces.
--> Meer info, zie website Live Project
Enkele criteria die een kwalitatief live project definiëren:
-
De student plaatst de pedagogische waarde van het project centraal
-
De student leert werken met de materiële, natuurlijke en menselijke kwaliteiten van een concrete plek.
-
Het ontwerp is civic van aard: het komt tot stand in dialoog met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen, … om na te denken over de mogelijke toekomsten van een bepaalde plek of een bepaalde ruimtelijke kwestie
-
De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.
-
De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in het ontwerp opbouwen en toepassen.
-
De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving.
-
Op basis hiervan kan de student visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangende ingreep op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies.
-
Het project ondersteunt het publieke debat over toekomstige ontwikkelingen, waarbij ontwerp een middel is en geen doel.
-
De student kan een concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese: het project resulteert in tastbare prototypes
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | evaluatie op basis van kritisch en participatief onderzoeksproces, contextrelevant ontwerp en publieksgerichte documentatie |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | actieve deelname gedurende twee weken |
|
|
|
Gevolg | - Bij de evaluatie wordt gebruik gemaakt van peer review/peer assessment. O.b.v. deze peer review/peer assessment kan het groepscijfer per student worden aangepast. - Bij onvoldoende aanwezigheid of onvoldoende actieve deelname, kan dit leiden tot een aangepast cijfer ten opzichte van de andere groepsleden. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft een basis in architecturale kritische onderzoeks-, ontwerp- en participatieve skills. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|