Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de economie jaar 1 | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de economie verkort traject | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Module inhoud
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Talenten dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuum van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Het creeren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
・Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
・Samen lesgeven via team-teaching
・Samen ontwerpen via design thinking
・Samen evalueren via peer assessment
・Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
・Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
・Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuum
・De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
・De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
・Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuum, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een onvoldoende werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. Specifieke taken kunnen daarbij herwerkt worden op basis van feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen werden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Module inhoud
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Talenten dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuum van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Het creeren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
・Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
・Samen lesgeven via team-teaching
・Samen ontwerpen via design thinking
・Samen evalueren via peer assessment
・Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
・Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
・Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuum
・De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
・De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
・Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuum, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een onvoldoende werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. Specifieke taken kunnen daarbij herwerkt worden op basis van feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen werden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Module inhoud
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Talenten dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuum van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Het creeren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
・Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
・Samen lesgeven via team-teaching
・Samen ontwerpen via design thinking
・Samen evalueren via peer assessment
・Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
・Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
・Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuum
・De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
・De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
・Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuum, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een onvoldoende werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. Specifieke taken kunnen daarbij herwerkt worden op basis van feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen werden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Module inhoud
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Talenten dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuum van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Het creeren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
・Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
・Samen lesgeven via team-teaching
・Samen ontwerpen via design thinking
・Samen evalueren via peer assessment
・Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
・Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
・Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuum
・De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
・De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
・Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuum, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor een onvoldoende werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. Specifieke taken kunnen daarbij herwerkt worden op basis van feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen werden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|