Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | | - BC
| De student dient tijdig zijn/haar rapporten, opdrachten en presentaties uit te voeren. | | | - BC
| De student is in staat om kritisch te reflecteren over zijn/haar voortgang. | | | - BC
| De student is in staat om opdrachten inhoudelijk uit te werken zoals gevraagd. De student is in staat om zijn/haar inhoud van de opdracht te toetsen aan hetgeen gevraagd is. | - EC
| De afgestudeerde heeft zicht op het bredere 'interdisciplinaire' kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. De bachelor ziet de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student verwerft inzicht in de argumenten van diverse stakeholders ten opzichte van actuele topics. | | | - BC
| De student kan de mening van voor- en tegenstanders objectief beschrijven. | | - DC
| De student is in staat om een eigen kritische maar onderbouwde mening te vormen over actuele topics. | | | - BC
| De student kan op basis van objectieve gegevens een eigen mening formuleren en dit op een duidelijk en correcte manier overbrengen. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De student kan op verschillende wijzen communiceren over actuele topics | | | - BC
| De student is in staat om zijn/haar boodschap via prezi, powerpoint, video, mondeling (debat/gesprek) duidelijk over te brengen. | | | - BC
| De student kan een actueel topic of een actueel probleem in eigen woorden kort en bondig omschrijven. | | - DC
| De student kan zijn/haar mening en de mening van anderen over een actueel topic goed communiceren | | | - BC
| De student is in staat om zowel zijn eigen mening als de mening van voor- en tegenstanders mondeling (debat/gesprek/stelling) en schriftelijk (Portfolio en deelopdrachten) duidelijk over te brengen. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student heeft inzicht in de historische geografie en ontwikkelingen van transport en mobiliteit | | - DC
| De student heeft inzicht in een aantal heersende visies over de toekomst van transport en mobiliteit, en kan hierover een onderbouwde kritische mening en reflectie over vormen |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
-
De student maakt een portfolio van een aantal actuele topics (zoals studiedag, worldcafés, excursie...) waarin hij/zij kritisch reflecteert en dit koppelt aan de opleiding tot dusver. Het voornaamste doel is dat studenten actief op zoek kunnen gaan naar mobiliteitsgerelateerde onderwerpen en hier kritisch over reflecteren.
-
Een greep uit de mogelijke topics die aan bod kunnen komen tijdens het OPO:
-
Principe WorldCafé: in een aantal parallelle sessies wordt creatief omgegaan met historische evoluties op vlak van verkeer en vervoer en vervolgens wordt er meer gefocust op actuele thema's.
-
Toekomstvisies over verkeer en vervoer: alternatieve brandstoffen, autonome voertuigen, maglev, hyperloop,...
-
Visies over mobiliteit in relatie tot andere disciplines zoals ruimtelijke ordening
-
Maatschappelijke visies mbt verkeer en vervoer: impliciet autodenken (en dit aan de hand van het boek het voorruitkijkperspectief)
-
Studenten nemen deel aan een studiedag.
-
1 meeloopdag bij een stad of gemeente (zelf te kiezen en te organiseren door student).
-
Excursie
-
Voorbereiden mobiliteitsinitiatief
-
...
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Periode 3 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Het voorruitkijkperspectief - Wegen van het impliciete autodenken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het benodigd studiemateriaal wordt tijdens het academiejaar online geplaatst. Hiernaast gaan de studenten zelf op zoek naar interessante artikels / onderwerpen gebaseerd op verschillende mediabronnen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|