Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | | | - BC
| De student verzamelt pro-actief informatie en reflecteert over verder te ondernemen stappen | | | - BC
| De student bewaakt de eigen timing, werkt overeenkomstig het geformuleerde plan van aanpak, stuurt dit op eigen initiatief bij waar nodig en verantwoordt de bijsturing die hij doet. | - EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De student is in staat om relevante literatuur op te zoeken in functie van het gekozen onderwerp, hieruit relevante informatie te betrekken en vervolgens te synthetiseren. | | | - BC
| Keuze en kwaliteit van de geselecteerde bronnen | | | - BC
| Correctheid van verwerking en interpretatie | | | - BC
| Synthese van diverse originele bronnen | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student kan zich inleven in en rekening houden met de standpunten van verschillende stakeholders (bv. handelaars, bewoners, stadsbestuur, ) bij het beoordelen van verschillende oplossingsmogelijkheden | | | - BC
| De student kan de belangen van de verschillende stakeholders weergeven | | | - BC
| De student kan de verschillende stakeholders in de gevalstudie samenbrengen (of integreren) om tot een oplossing te komen. | | - DC
| De student reflecteert over de mogelijke maatschappelijke relevantie van het mobiliteitsproject. De student identificeert mogelijke belangen van specifieke stakeholders en kan deze correct duiden. | | | - BC
| De student beschrijft de maatschappelijke relevantie van het project | | | - BC
| De student identificeert mogelijke belangen van specifieke stakeholders | | | - BC
| De rapportering is onpartijdig. Sympathie, belang of vooringenomenheid worden achterwege gelaten bij het weergeven van standpunten en onderzoeksresultaten. De bronnen voor standpunten en onderzoeksresultaten worden correct vermeld. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| de student kan in de schriftelijke en mondelinge rapportering over de gevalstudie de voorgestelde oplossingen beargumenteren en in zijn communicatie respectvol omgaan met de mening van andere stakeholders | | | - BC
| de student kan een rapport schrijven over de gevalstudie waarin hij onderbouwd zijn oplossingsvoorstel beargumenteert | | | - BC
| tijdens de presentatie voor de jury toont de student dat hij respectvol kan omgaan met feedback van verschillende stakeholders | | - DC
| De student is in staat om de aanpak en de resultaten van het mobiliteitsproject in begrijpbare taal te communiceren naar deskundigen in het vakgebied en naar leken. | | | - BC
| Kwaliteit van schriftelijk en mondeling taalgebruik | | | - BC
| Structuur en helderheid van de rapportering | - EC
| De afgestudeerde is in staat om, onder begeleiding, een plan van aanpak voor onderzoek in de mobiliteitswetenschappen uit te werken op basis van een vage, open probleemformulering. Hij/zij handelt hierbij volgens de deontologische codes van onderzoek. | | - DC
| De student is in staat om, in overleg met de begeleider, op basis van een korte omschrijving van het verkeerskundig vraagstuk een realistisch plan van aanpak uit te werken en dit te verdedigen | | | - BC
| Formulering van de probleemstelling en de onderzoeksvragen | | | - BC
| Bepaling van de onderzoeksstrategie en het plan van aanpak, inclusief timing | | | - BC
| Toevoeging van eigen inzichten en ideeën |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel passen de studenten de theoretische concepten uit de verkeerskundige basisvakken van het schakeljaar Mobiliteitswetenschappen op een geïntegreerde en concrete wijze toe bij het oplossen van een concreet probleem uit het domein van de mobiliteitswetenschappen.
De onderwerpen voor het mobiliteitsproject zijn realistische vraagstukken die typisch door verkeersdiensten (gemeentelijk, provinciaal, federaal), adviesbureaus of onderzoeksinstellingen behandeld worden. Het project kan worden uitgevoerd in samenwerking met een partner uit de praktijk (afhankelijk van het onderwerp). De probleemstelling, de analyse en de voorgestelde oplossing(en) vormen de inhoud van een rapport dat je aflevert en presenteert. Dit rapport moet een bruikbaar instrument zijn, dat in de praktijk kan worden ingezet om tot een gefundeerde oplossing voor een gesteld probleem te komen.
De student werkt aan een zelfgekozen onderwerp. Dit betekent dat de student een voorstel moet indienen bij het onderwijsteam waarin hij/zij een korte toelichting/motivatie geeft i.v.m. het te onderzoeken onderwerp. Enkel goedgekeurde voorstellen kunnen worden uitgewerkt.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer op het plan van aanpak (15%) uit de onderwijsperiode bij de tweede examenkans ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
|
Andere: | plan van aanpak (15%), eindrapport (50%) |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | De student krijgt een evaluatiecijfer voor het proces van het mobiliteitsproject (procesevaluatie). Dit cijfer is een weergave van de organisatie, vooruitgang en regelmatigheid van de werkzaamheden |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer op de procesevaluatie (10%) uit de onderwijsperiode bij de tweede examenkans ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag zijn/haar eindrapport en presentatie gebruiken tijdens het mondeling examen. |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van het plan van aanpak, de presentatie en het eindrapport is verplicht.
Een student moet geslaagd zijn (>= 10/20) op het eindrapport om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. In het eindrapport wordt immers het merendeel van het inhoudelijke werk geleverd. Hierdoor dient het eindrapport aan te tonen dat de student de specifieke eindcompetenties van het mobiliteitsproject verworven heeft om te kunnen slagen voor het mobiliteitsproject. |
|
|
|
Gevolg | Indien het plan van aanpak, de presentatie en het eindrapport niet of na de deadline ingeleverd is kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het opleidingsonderdeel.
Een student die op het eindrapport minder dan 10/20 behaalt, krijgt als eindresultaat "fail". |
|
|
|
Extra info | De student levert een eindproduct (plan van aanpak, eindrapport en presentatie op academisch niveau) af op basis waarvan wordt bepaald op welke manier de specifieke eindcompetenties van het mobiliteitsproject gehaald werden. De beoordeling van het mobiliteitsproject gebeurt op basis van de inhoud en kwaliteit van het geleverde werk en een procesevaluatie (organisatie, vooruitgang en regelmatigheid van de werkzaamheden).
Het mobiliteitsproject dient in de eerste plaats om aan te tonen dat je in staat bent zelfstandig een mobiliteitsprobleem aan te pakken en tot een goed einde te brengen. Iedere student krijgt een begeleider toegewezen. Maar de taak van de begeleider is louter sturend. De verantwoordelijkheid voor de inhoud en de kwaliteit van het geleverde werk ligt bij de student. De begeleider zal hier zoveel mogelijk over proberen te waken, maar heeft uitsluitend een adviserende rol. Het effectieve werk wordt door de student geleverd. Ook de verantwoordelijkheid voor de opvolging, de planning, en de studievoortgang ligt bij de student. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het eindrapport (50% van de punten) moet herwerkt worden en er dient een nieuwe presentatie te worden gedaan (25% van de punten). In de tweede zittijd worden de scores van de procesevaluatie (10%) en het plan van aanpak (15%) overgenomen uit de eerste zittijd, ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De Leidraad voor het Mobiliteitsproject, instructies (ivm rapporteren, presenteren en refereren) en overig studiemateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Bijkomende informatie zoals begeleiding van het mobiliteitsproject, methodologische aspecten, praktische afspraken en deadlines, de omvang van het mobiliteitsproject en algemene aanwijzingen zijn terug te vinden in de brochure 'Leidraad voor het mobiliteitsproject’.
De leidraad wordt beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|