Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
3,0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek chemie verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein chemie. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talent’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team, de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:
Aansluitend bij de pijler ‘Leren en ontwikkeling’
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van chemie bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke/chemische woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Basisconcepten en -principes uit de chemie toepassen op niveau secundair onderwijs;
- Organisatie van demonstratie- en leerlingenproeven;
- Uitvoeren van demonstratieproeven met gericht vragen stellen zodat lerenden leren waarnemen;
- Chemische stoffen op school: veiligheid en afvalbeleid;
- Bespreking van leermiddelen en laboratoriuminrichting;
- Werken met modellen en analogieën
Aansluitend bij de pijler ‘innovatie & co-creatie’
- Verkennen van de mogelijkheden qua multimedia en andere hulpmiddelen;
- Recente ontwikkelingen in vakdidactisch onderzoek m.b.t. chemie (incl. literatuuronderzoek);
- Deelname aan vakinhoudelijke studiedagen;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
Aansluitend bij de pijler ‘diversiteit & talenten’
- Toepassen van activerende werkvormen;
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Andere: | Poster rond lesopbouw, structuur, tips, tricks, do's en dont's, activiteiten... rond hoofdstukken uit de leerplannen (15%) + diverse opdrachten rond leerstof (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Communicatie rond poster + andere onderwijsopdrachten tijdens een workshop (SESsie) voor leerkrachten chemie. |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie: de micro-teachings en de diverse onderwijsopdrachten.
De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 behaalt op 1 of meerdere opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelopdrachten waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De voorwaarden en gevolg van de eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student weet hoe een les opgebouwd wordt.
De student kan informatie in leerplannen opzoeken.
De student kent verschillende werk- en evaluatievormen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Teaching Chemistry - A studybook,Ingo Eilks, Avi Hofstein,2013,Sense Publishers,9789462091405 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek chemie verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein chemie. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talent’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team, de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:
Aansluitend bij de pijler ‘Leren en ontwikkeling’
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van chemie bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke/chemische woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Basisconcepten en -principes uit de chemie toepassen op niveau secundair onderwijs;
- Organisatie van demonstratie- en leerlingenproeven;
- Uitvoeren van demonstratieproeven met gericht vragen stellen zodat lerenden leren waarnemen;
- Chemische stoffen op school: veiligheid en afvalbeleid;
- Bespreking van leermiddelen en laboratoriuminrichting;
- Werken met modellen en analogieën
Aansluitend bij de pijler ‘innovatie & co-creatie’
- Verkennen van de mogelijkheden qua multimedia en andere hulpmiddelen;
- Recente ontwikkelingen in vakdidactisch onderzoek m.b.t. chemie (incl. literatuuronderzoek);
- Deelname aan vakinhoudelijke studiedagen;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
Aansluitend bij de pijler ‘diversiteit & talenten’
- Toepassen van activerende werkvormen;
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Andere: | Poster rond lesopbouw, structuur, tips, tricks, do's en dont's, activiteiten... rond hoofdstukken uit de leerplannen (15%) + diverse opdrachten rond leerstof (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Communicatie rond poster + andere onderwijsopdrachten tijdens een workshop (SESsie) voor leerkrachten chemie. |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie: de micro-teachings en de diverse onderwijsopdrachten.
De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 behaalt op 1 of meerdere opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelopdrachten waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De voorwaarden en gevolg van de eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student weet hoe een les opgebouwd wordt.
De student kan informatie in leerplannen opzoeken.
De student kent verschillende werk- en evaluatievormen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Teaching Chemistry - A studybook,Ingo Eilks, Avi Hofstein,2013,Sense Publishers,9789462091405 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek chemie verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein chemie. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talent’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team, de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:
Aansluitend bij de pijler ‘Leren en ontwikkeling’
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van chemie bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke/chemische woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Basisconcepten en -principes uit de chemie toepassen op niveau secundair onderwijs;
- Organisatie van demonstratie- en leerlingenproeven;
- Uitvoeren van demonstratieproeven met gericht vragen stellen zodat lerenden leren waarnemen;
- Chemische stoffen op school: veiligheid en afvalbeleid;
- Bespreking van leermiddelen en laboratoriuminrichting;
- Werken met modellen en analogieën
Aansluitend bij de pijler ‘innovatie & co-creatie’
- Verkennen van de mogelijkheden qua multimedia en andere hulpmiddelen;
- Recente ontwikkelingen in vakdidactisch onderzoek m.b.t. chemie (incl. literatuuronderzoek);
- Deelname aan vakinhoudelijke studiedagen;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
Aansluitend bij de pijler ‘diversiteit & talenten’
- Toepassen van activerende werkvormen;
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Andere: | Poster rond lesopbouw, structuur, tips, tricks, do's en dont's, activiteiten... rond hoofdstukken uit de leerplannen (15%) + diverse opdrachten rond leerstof (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Communicatie rond poster + andere onderwijsopdrachten tijdens een workshop (SESsie) voor leerkrachten chemie. |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie: de micro-teachings en de diverse onderwijsopdrachten.
De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 behaalt op 1 of meerdere opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelopdrachten waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De voorwaarden en gevolg van de eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student weet hoe een les opgebouwd wordt.
De student kan informatie in leerplannen opzoeken.
De student kent verschillende werk- en evaluatievormen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Teaching Chemistry - A studybook,Ingo Eilks, Avi Hofstein,2013,Sense Publishers,9789462091405 |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek chemie verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein chemie. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talent’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team, de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:
Aansluitend bij de pijler ‘Leren en ontwikkeling’
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van chemie bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke/chemische woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Basisconcepten en -principes uit de chemie toepassen op niveau secundair onderwijs;
- Organisatie van demonstratie- en leerlingenproeven;
- Uitvoeren van demonstratieproeven met gericht vragen stellen zodat lerenden leren waarnemen;
- Chemische stoffen op school: veiligheid en afvalbeleid;
- Bespreking van leermiddelen en laboratoriuminrichting;
- Werken met modellen en analogieën
Aansluitend bij de pijler ‘innovatie & co-creatie’
- Verkennen van de mogelijkheden qua multimedia en andere hulpmiddelen;
- Recente ontwikkelingen in vakdidactisch onderzoek m.b.t. chemie (incl. literatuuronderzoek);
- Deelname aan vakinhoudelijke studiedagen;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
Aansluitend bij de pijler ‘diversiteit & talenten’
- Toepassen van activerende werkvormen;
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een SESsie voor leerkrachten chemie
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Andere: | Poster rond lesopbouw, structuur, tips, tricks, do's en dont's, activiteiten... rond hoofdstukken uit de leerplannen (15%) + diverse opdrachten rond leerstof (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Communicatie rond poster + andere onderwijsopdrachten tijdens een workshop (SESsie) voor leerkrachten chemie. |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie: de micro-teachings en de diverse onderwijsopdrachten.
De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 behaalt op 1 of meerdere opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelopdrachten waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De voorwaarden en gevolg van de eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student weet hoe een les opgebouwd wordt.
De student kan informatie in leerplannen opzoeken.
De student kent verschillende werk- en evaluatievormen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Teaching Chemistry - A studybook,Ingo Eilks, Avi Hofstein,2013,Sense Publishers,9789462091405 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|