Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek fysica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein ‘fysica’. De inhouden van dit opleidingsonderdeel vertrekken telkens van een gedegen vakkennis fysica en sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit & talenten’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het team op school en partners en externen). Met als uitgangspunt het onderzoekend leren komen in dit opleidingsonderdeel de volgende inhouden aan bod:
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘leren en ontwikkeling’:
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van fysica bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Uitwerken van demonstraties met gericht stellen van vragen zodat lerenden leren waarnemen;
- Verwerken van waarnemingsresultaten (grootheden, eenheden, (on)nauwkeurigheid, berekeningen, tabellen en grafieken);
- Uitwerken van lessen rond onderwerpen die als extra inhoud (de zogenaamde ‘modules’ in de leerplannen) voorgesteld worden;
- Benutten van ICT-tools (zoals bijvoorbeeld sensoren, al dan niet gekoppeld aan een Arduino microcontroller);
- Exploreren van de mogelijkheden van media en apps
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘innovatie en co-creatie’:
- Organiseren van activerend afstandsonderwijs;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een netwerkmoment voor fysica-leerkrachten;
- Samenwerken met leerkrachten uit andere disciplines van wetenschappen en technologie om de horizontale en verticale samenhang tussen de leerlijnen te garanderen en zo tot verbreding en verdieping te komen;
- Onderzoeken van vak(didactische) literatuur met het oog op het kaderen van fysica in maatschappij en cultuur, dus ook met aandacht voor duurzaamheid
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘diversiteit & talenten’:
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Bewust zijn van valkuilen/misconcepties en manieren om deze op te vangen onderzoeken, waarbij de lerende gestimuleerd wordt om deze houding ook bij zichzelf te ontwikkelen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
Andere: | Combinatie van zelfstudie-opdrachten en micro-teaching |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Het maken van een opdracht binnen een beperkte tijd is een essentieel onderdeel van het (open boek) examen. Er is dus geen meertijd toegelaten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Handboek natuurkundedidactiek,Kortland K., Mooldijk A., Poorthuis H.,Epsilon,9789050411639 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek fysica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein ‘fysica’. De inhouden van dit opleidingsonderdeel vertrekken telkens van een gedegen vakkennis fysica en sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit & talenten’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het team op school en partners en externen). Met als uitgangspunt het onderzoekend leren komen in dit opleidingsonderdeel de volgende inhouden aan bod:
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘leren en ontwikkeling’:
- Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van fysica bij de belevingswereld van de jongeren;
- Het correct hanteren van wetenschappelijke woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
- Uitwerken van demonstraties met gericht stellen van vragen zodat lerenden leren waarnemen;
- Verwerken van waarnemingsresultaten (grootheden, eenheden, (on)nauwkeurigheid, berekeningen, tabellen en grafieken);
- Uitwerken van lessen rond onderwerpen die als extra inhoud (de zogenaamde ‘modules’ in de leerplannen) voorgesteld worden;
- Benutten van ICT-tools (zoals bijvoorbeeld sensoren, al dan niet gekoppeld aan een Arduino microcontroller);
- Exploreren van de mogelijkheden van media en apps
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘innovatie en co-creatie’:
- Organiseren van activerend afstandsonderwijs;
- Ontwerpen van een bijdrage aan een netwerkmoment voor fysica-leerkrachten;
- Samenwerken met leerkrachten uit andere disciplines van wetenschappen en technologie om de horizontale en verticale samenhang tussen de leerlijnen te garanderen en zo tot verbreding en verdieping te komen;
- Onderzoeken van vak(didactische) literatuur met het oog op het kaderen van fysica in maatschappij en cultuur, dus ook met aandacht voor duurzaamheid
Inhouden die aansluiten bij de pijler ‘diversiteit & talenten’:
- Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren;
- Bewust zijn van valkuilen/misconcepties en manieren om deze op te vangen onderzoeken, waarbij de lerende gestimuleerd wordt om deze houding ook bij zichzelf te ontwikkelen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
Andere: | Combinatie van zelfstudie-opdrachten en micro-teaching |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Het maken van een opdracht binnen een beperkte tijd is een essentieel onderdeel van het (open boek) examen. Er is dus geen meertijd toegelaten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Handboek natuurkundedidactiek,Kortland K., Mooldijk A., Poorthuis H.,Epsilon,9789050411639 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|