Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
3,0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | (zelfstudie)opdrachten (70%) en micro-teaching (30%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet op elke deelopdracht (ZSO én micro-teaching) minstens 40% halen |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht (ZSO, micro-teaching) minstens 40% halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 40% haalt op 1 of meer deelopdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student heeft een herkansing voor de zelfstudieopdrachten. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan vlot werken met de standaard bureautoepassingen (office tools) (Word, Excel, Access, Powerpoint, ...) en eventueel andere softwarepakketten voor tekstverwerking, databeheer, het maken van rekenbladen en presentaties.
De student heeft programmeerervaring vanuit een programmeertaal (C, C++, Java, Python, ...) en kent de algemene programmeerstructuren die in elk van deze talen aanwezig is.
De student kent de verschillende onderdelen die aan de basis liggen van de huidige computer- en communicatiesystemen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | (zelfstudie)opdrachten (70%) en micro-teaching (30%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet op elke deelopdracht (ZSO én micro-teaching) minstens 40% halen |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht (ZSO, micro-teaching) minstens 40% halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 40% haalt op 1 of meer deelopdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student heeft een herkansing voor de zelfstudieopdrachten. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan vlot werken met de standaard bureautoepassingen (office tools) (Word, Excel, Access, Powerpoint, ...) en eventueel andere softwarepakketten voor tekstverwerking, databeheer, het maken van rekenbladen en presentaties.
De student heeft programmeerervaring vanuit een programmeertaal (C, C++, Java, Python, ...) en kent de algemene programmeerstructuren die in elk van deze talen aanwezig is.
De student kent de verschillende onderdelen die aan de basis liggen van de huidige computer- en communicatiesystemen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | (zelfstudie)opdrachten (70%) en micro-teaching (30%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet op elke deelopdracht (ZSO én micro-teaching) minstens 40% halen |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht (ZSO, micro-teaching) minstens 40% halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 40% haalt op 1 of meer deelopdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student heeft een herkansing voor de zelfstudieopdrachten. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan vlot werken met de standaard bureautoepassingen (office tools) (Word, Excel, Access, Powerpoint, ...) en eventueel andere softwarepakketten voor tekstverwerking, databeheer, het maken van rekenbladen en presentaties.
De student heeft programmeerervaring vanuit een programmeertaal (C, C++, Java, Python, ...) en kent de algemene programmeerstructuren die in elk van deze talen aanwezig is.
De student kent de verschillende onderdelen die aan de basis liggen van de huidige computer- en communicatiesystemen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|