Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan kennis toepassen op een zelfstandige en zelfsturende manier. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De master kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee aan de slag gaan. | - EC
| De afgestudeerde toont initiatief, creëert kansen door te anticiperen en stelt zich flexibel op. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een onderzoek in de mobiliteitswetenschappen uit te voeren, inclusief aanbevelingen te formuleren en praktische toepasbaarheid in het dagelijkse levenaan te tonen. Hij/zij handelt hierbij volgens de deontologische codes van onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student leert in deze cursus de basisprincipes van het lucht- en spoortransport voor zowel het passagiers- als het goederenvervoer. Er wordt gefocust op de Belgische en internationale marktstructuur en industriële omgeving, het competitief landschap, de business modellen met bijhorende financials en de overheidsregulering. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de wijze waarop netwerk, marketing, business modellen, prijs- en marktstructuur en regulering impact kunnen hebben op de strategie en de operaties van zowel het lucht- als spoortransport.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
|
Andere: | Voorstelling van een Business Case om een luchtvaartmaatschappij op te starten |
|
|
|
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student is vertrouwd met de wet van vraag en aanbod, en algemene economische principes
- De student kent de kenmarken van een marktstructuur (monopolie, oligopolie, vrije mededinging, ...)
- De student is vertrouwd met de grondbeginselen van kostenberekening en kan een onderscheid maken tussen de verschillende soorten kosten en opbrengsten
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals vaste kosten, variabele kosten, gemiddelde kosten, marginale kosten en kan deze toepassen in de praktijk |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Transport Economics,Blauwens, Gust; De Baere, Peter; Van de Voorde, Eddy,vanaf de 5e,De Boeck,9789030696629 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|