Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de economie jaar 2 | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de economie verkort traject | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatie en Co-creatie‘ worden verschillende thema’s behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door een vernieuwende aanpak en/of technologie. Deze vernieuwende manier van leren, lesgeven, ondersteunen en evalueren – met ICT als verrijkend hulpmiddel – behandelen we enerzijds door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactivitieiten binnen het onderdeel ‘Innovatie’, en anderzijds door te werken aan de samenwerkings- encoachingsvaardigheden binnen het onderdeel ‘Co-creatie’.
Er kan daarom aandacht besteed worden aan de volgende thema's:
DEEL 1: Coaching – begeleiding van lerenden
- De vaardigheden van coaching, om in 1-op-1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
- Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
- Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
DEEL 2: Innovatie en co-creatie via een vernieuwende aanpak en/of technologie
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
Het OPO bouwt waar mogelijk op theoretische en empirische inzichten uit de onderwijskunde (inzake onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling) en de pedagogische wetenschappen (inzake begeleiding van leerprocessen), aangereikt vanuit academisch-wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,2015 - nieuwe editie,LannooCampus,9789401429306 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Al het studiemateriaal wordt aangeboden via de cursus in Blackboard |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 2 | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatie en Co-creatie‘ worden verschillende thema’s behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door een vernieuwende aanpak en/of technologie. Deze vernieuwende manier van leren, lesgeven, ondersteunen en evalueren – met ICT als verrijkend hulpmiddel – behandelen we enerzijds door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactivitieiten binnen het onderdeel ‘Innovatie’, en anderzijds door te werken aan de samenwerkings- encoachingsvaardigheden binnen het onderdeel ‘Co-creatie’.
Er kan daarom aandacht besteed worden aan de volgende thema's:
DEEL 1: Coaching – begeleiding van lerenden
- De vaardigheden van coaching, om in 1-op-1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
- Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
- Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
DEEL 2: Innovatie en co-creatie via een vernieuwende aanpak en/of technologie
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
Het OPO bouwt waar mogelijk op theoretische en empirische inzichten uit de onderwijskunde (inzake onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling) en de pedagogische wetenschappen (inzake begeleiding van leerprocessen), aangereikt vanuit academisch-wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,2015 - nieuwe editie,LannooCampus,9789401429306 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Al het studiemateriaal wordt aangeboden via de cursus in Blackboard |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatie en Co-creatie‘ worden verschillende thema’s behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door een vernieuwende aanpak en/of technologie. Deze vernieuwende manier van leren, lesgeven, ondersteunen en evalueren – met ICT als verrijkend hulpmiddel – behandelen we enerzijds door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactivitieiten binnen het onderdeel ‘Innovatie’, en anderzijds door te werken aan de samenwerkings- encoachingsvaardigheden binnen het onderdeel ‘Co-creatie’.
Er kan daarom aandacht besteed worden aan de volgende thema's:
DEEL 1: Coaching – begeleiding van lerenden
- De vaardigheden van coaching, om in 1-op-1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
- Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
- Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
DEEL 2: Innovatie en co-creatie via een vernieuwende aanpak en/of technologie
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
Het OPO bouwt waar mogelijk op theoretische en empirische inzichten uit de onderwijskunde (inzake onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling) en de pedagogische wetenschappen (inzake begeleiding van leerprocessen), aangereikt vanuit academisch-wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,2015 - nieuwe editie,LannooCampus,9789401429306 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Al het studiemateriaal wordt aangeboden via de cursus in Blackboard |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 2 | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatie en Co-creatie‘ worden verschillende thema’s behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door een vernieuwende aanpak en/of technologie. Deze vernieuwende manier van leren, lesgeven, ondersteunen en evalueren – met ICT als verrijkend hulpmiddel – behandelen we enerzijds door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactivitieiten binnen het onderdeel ‘Innovatie’, en anderzijds door te werken aan de samenwerkings- encoachingsvaardigheden binnen het onderdeel ‘Co-creatie’.
Er kan daarom aandacht besteed worden aan de volgende thema's:
DEEL 1: Coaching – begeleiding van lerenden
- De vaardigheden van coaching, om in 1-op-1 relaties en in groepen leerlingen te begeleiden op een doelgerichte, motiverende manier.
- Verbindend samenwerken met ouders en externen in functie van de onderwijsbehoeften van jongeren
- Ouderbetrokkenheid en gesprekken voeren met ouders met aandacht voor taal, diversiteit en talenten van jongeren.
DEEL 2: Innovatie en co-creatie via een vernieuwende aanpak en/of technologie
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
Het OPO bouwt waar mogelijk op theoretische en empirische inzichten uit de onderwijskunde (inzake onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling) en de pedagogische wetenschappen (inzake begeleiding van leerprocessen), aangereikt vanuit academisch-wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 10/20 behaald |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen waarvoor minder dan 10/20 werd behaald, dient er een 2de kans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen, De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren,Clement, Jef,2015 - nieuwe editie,LannooCampus,9789401429306 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Al het studiemateriaal wordt aangeboden via de cursus in Blackboard |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|