Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Klinische exploratie (3074)
|
3,0 stptn |
|
|
Revalidatie bij geriatrische en psychiatrische aandoeningen (4412)
|
6,0 stptn |
|
|
Revalidatie bij inwendige aandoeningen (4407)
|
10,0 stptn |
|
|
Revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen (4411)
|
10,0 stptn |
|
|
Revalidatie bij neurologische aandoeningen (4416)
|
10,0 stptn |
|
|
Revalidatie bij pediatrische aandoeningen (4413)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 108 | 4,0 | 25 | 25 | 25 | 33 | 4,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan behandeldoelen opstellen en een behandelstrategie kiezen op basis van klinisch redeneren binnen een multipathologie context. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan in functie van preventief of curatief handelen een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. (Deze competentie heeft betrekking op courante problematieken en bevindt zich op basisniveau.) | | - DC
| De student kan op basis van een klinische multipathologie casus een kinesitherapeutische diagnose documenteren en toelichting geven bij het klinisch redeneren tijdens het diagnostisch proces | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een gesimuleerde patiënt/cliënt aanmaken. | | - DC
| De student kan voor een klinische multipathologie casus de diagnostische en therapeutische fase van het kinesitherapeutisch dossier opmaken. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op een ethisch verantwoorde wijze tewerk, en dit binnen een multiculturele context. | | - DC
| De student kan de genomen beslissingen en acties ifv de uitgewerkte klinische multipathologie casus zowel ethisch als juridisch onderbouwen. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en de taken van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student kan zijn kennis en inzicht omtrent de organisatie van de gezondheidszorg en de taken van de verschillende stakeholders illustreren met behulp van de uitgewerkte multipathologie casus. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan functioneren in teamverband en erkent de meerwaarde van het werken in multidisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| De student illustreert zijn kennis en inzicht omtrent de multidisciplinaire zorg adhv de uitgewerkte multipathologie casus. | | - DC
| De student kan efficiënt samenwerken met andere studenten ifv de uitwerking van een multipathologie casus. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren. | | - DC
| De student kan zijn klinische opdrachten (kijkstage, casuïstiek, ...) organiseren conform de richtlijnen. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen en interpreteren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische multipathologie casus wetenschappelijke literatuur opzoeken, selecteren, interpreteren en beoordelen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De klemtoon van het jaarOPO Klinische Bachelorproef ligt op het ontwikkelen en integreren van de verschillende CanMedsrollen binnen het kinesitherapeutisch handelen. Aangezien het hier een jaarOPO betreft krijgt de student nog een volledig academiejaar de tijd om de verdere ontwikkeling van de CanMedscompetenties, waarmee reeds aanvang werd genomen in de eerste bachelorjaren, te volbrengen. De student wordt gedurende de 4 opeenvolgende kwartielen getraind in het uitwerken van kinesitherapeutische dossiers in functie van revalidatiecasussen. De aangeboden casuïstiek is steeds in lijn met het revalidatiedomein dat aan bod komt in het parallelle kwartielOPO. Naast het uitwerken van ICFdossiers wordt in dit OPO kennis omtrent basisbegrippen medisch recht en ethiek verworven dewelke wordt toegepast via casuïstiek.
Voor elk parallel georganiseerd kwartielOPO (revalidatie in inwendige, neurologische, pediatrische, geriatrische, psychiatrische en musculoskeletale aandoeningen) dient de student een verplichte kijkstage te lopen. Voor elke kijkstage krijgt de student een opdracht, die vanuit een evidence based standpunt dient uitgevoerd te worden.
In de loop van het academiejaar wordt een multidisciplinair overleg georganiseerd hetgeen het sluitstuk vormt van de competentielijn "teamspeler" in het bachelorprogramma.
Alle verworven competenties dienen op het einde van het academiejaar door de student aangetoond te worden aan de hand van een uitgewerkt kinesitherapeutisch dossier van een klinische casus met multipathologie waarin tevens aandacht is voor juridische, ethische en wetenschappelijke aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
kijkstage ✔
|
|
|
klinische les ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of groter dan 10/20 wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of groter dan 10/20 wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of groter dan 10/20 wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student slaagt voor dit opleidingsonderdeel indien: - Portfolio in orde is - alle kijkstages succesvol zijn uitgevoerd - minimaal 10/20 voor het examen medisch recht en ethiek - minimaal 10/20 voor de schriftelijke evaluatie van de ingediende klinische bachelorproef - minimaal 10/20 voor de mondelinge evaluatie van de klinische bachelorproef |
|
|
|
Gevolg | De student behaalt een 9/20 ongeacht het gewogen gemiddelde, indien aan één van deze voorwaarden niet voldaan werd. De student behaalt een fail voor dit opleidingsonderdeel indien aan twee of meer voorwaarden niet voldaan werd. De onderdelen waarvoor niet voldaan werd dienen hernomen te worden in tweede zittijd. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode heeft betrekking op het onderdeel medisch recht en ethiek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien aan één of meerdere voorwaarden tot slagen niet voldaan werd wordt de student doorverwezen naar tweede zittijd waarin dezelfde voorwaarden tot slagen van toepassing zijn. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan een kinesitherapeutisch dossier aanmaken tot en met de diagnostische fase. |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1ste druk (november 2017),Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal wordt aangeboden via het digitaal platform Sofia dat geïntegreerd is in Blackboard.
De student is verplicht de digitale blokwijzer aan te kopen: Klinische bachelorproef, EAN
De procedure die hiervoor gevolgd dient te worden zal worden toegelicht via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 108 | 4,0 | 25 | 25 | 25 | 33 | 4,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
|
|
De klemtoon van het jaarOPO Klinische Bachelorproef ligt op het ontwikkelen en integreren van de verschillende CanMedsrollen binnen het kinesitherapeutisch handelen. Aangezien het hier een jaarOPO betreft krijgt de student nog een volledig academiejaar de tijd om de verdere ontwikkeling van de CanMedscompetenties, waarmee reeds aanvang werd genomen in de eerste bachelorjaren, te volbrengen. De student wordt gedurende de 4 opeenvolgende kwartielen getraind in het uitwerken kinesitherapeutische dossiers in functie van revalidatiecasussen. De aangeboden casuïstiek is steeds in lijn met het revalidatiedomein dat aan bod komt in het parallelle kwartielOPO. Naast het uitwerken van ICFdossiers wordt in dit OPO kennis omtrent basisbegrippen medisch recht en ethiek verworven dewelke wordt toegepast via casuïstiek.
Voor elk parallel georganiseerd kwartielOPO (revalidatie in inwendige, neurologische, pediatrische, geriatrische, psychiatrische en musculoskeletale aandoeningen) dient de student een verplichte kijkstage te lopen. Voor elke kijkstage krijgt de student een opdracht, die vanuit een evidence based standpunt dient uitgevoerd te worden.
Alle verworven competenties dienen op het einde van het academiejaar door de student aangetoond te worden aan de hand van een uitgewerkt kinesitherapeutisch dossier van een klinische casus met multipathologie waarin tevens aandacht is voor juridische, ethische en wetenschappelijke aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
kijkstage ✔
|
|
|
klinische les ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student slaagt voor dit opleidingsonderdeel indien: - Portfolio in orde - 6 kijkstages succesvol uitgevoerd - minimaal 10/20 voor het examen medisch recht en ethiek - minimaal 10/20 voor de schriftelijke evaluatie van de ingediende klinische bachelorproef - minimaal 10/20 voor de mondelinge evaluatie van de klinische bachelorproef |
|
|
|
Gevolg | De student behaalt een 9/20 ongeacht het gewogen gemiddelde, indien aan één van deze voorwaarden niet voldaan werd. De student behaalt een fail voor dit opleidingsonderdeel indien aan twee of meer voorwaarden niet voldaan werd. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan een kinesitherapeutisch dossier aanmaken tot en met de diagnostische fase. |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1ste druk (november 2017),Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal wordt aangeboden via het digitaal platform Sofia dat geïntegreerd is in Blackboard.
De student is verplicht de digitale blokwijzer aan te kopen: Klinische bachelorproef, EAN
De procedure die hiervoor gevolgd dient te worden zal worden toegelicht via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|