Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Functioneren bij inwendige aandoeningen (4110)
|
12,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student is in staat om een correcte anamnese uit te voeren bij een patiënt met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan in een gesimuleerde situatie een correcte anamnese uitvoeren. | | - DC
| De student is in staat een correct klinisch onderzoek uit te voeren bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan in een gesimuleerde situatie een correct klinisch onderzoek uitvoeren. | | - DC
| De student is in staat om op basis van anamnese en klinisch onderzoek een correcte kinesitherapeutische diagnose te stellen bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan aan de hand van casuistiek een correcte kinesitherapeutische diagnose leggen op basis van gegevens uit anamnese en klinisch onderzoek. | - EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student is in staat om een correcte kinesitherapeutische interventie voor te schrijven bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kent de impact van verschillende trainingsmodaliteiten op gezondheidsaspecten bij deze patiëntengroep. | | | - BC
| De student kent de relatieve en absolute contra-indicaties voor trainingsinterventies bij deze patiëntengroep | | | - BC
| De student kan op correcte wijze de FITT principes toepassen op individuele casuistieken. | | | - BC
| De student kan correct de effectiviteit van een trainingsprogramma evalueren. | | | - BC
| De student kent de mogelijk impact van verschillende soorten van medicatie op training en beweging. | | | - BC
| De student heeft inzicht in ademhalingsoefeningen en technieken ter bevordering van mucusevacuatie. | | | - BC
| De student heeft inzicht in basisaspecten van de behandeling van lymfepathologie bij oncologische aandoeningen. | | | - BC
| De student kan in een gesimuleerde omgeving op correcte manier technieken van motiverende gespreksvoering toepassen om gedragsverandering bij patiënten te promoten. | | | - BC
| De student begrijpt het multidisciplinaire karakter van de evaluatie en behandeling van patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen en kan inschatten welke disciplines nodig zijn bij een individuele patiënt. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan verslaggeving uitvoeren over de evaluatie en behandeling van een patiënt met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kent en gebruikt de correct medische terminologie. | | | - BC
| De student is in staat verslaggeving te doen van startmetingen en progressie binnen een revalidatieprogramma. | | | - BC
| De student kan mondeling en schriftelijk toelichten hoe hij/zij een bepaald inwendig ziektebeeld zouden behandelen en waarom specifieke keuzes gemaakt worden. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid op binnen het groepswerk. (in een team (met input) van professionals/medestudenten). | | | - BC
| De student deelt zijn kennis met de andere groepsleden en geeft relevante informatie door. (in een team (met input) van professionals/medestudenten) | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamelijke opdracht. (in een team (met input) van professionals/medestudenten) | | | - BC
| De student bespreekt in team mogelijke oplossingen en komt tot een gedragen besluit. | | | - BC
| De student kan samen met teamleden reflecteren over de kwaliteit de uitgevoerde taak en eventuele werkpunten meenemen naar de toekomst (in een team (met input) van professionals/medestudenten) | | | - BC
| De student kan reflecteren over de betekenis en relevantie van de gezamenlijke taak in functie van theorie en praktijk (in een team (met input) van professionals/medestudenten) | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team tijdig na. | | - DC
| De student is in staat de verschillende kwaliteiten binnen een groep te detecteren en actief er op in te spelen. | | | - BC
| De student heeft kennis van de kwaliteiten van elk groepslid binnen het team (in een team (met input) van professionals/medestudenten). | | | - BC
| De student bekrachtigt de kwaliteiten van andere groepsleden op een inspirerende manier (in een team (met input) van professionals/medestudenten). | | | - BC
| De student kan taken deligeren afhankelijk van de kwaliteiten van andere groepsleden (in een team (met input) van professionals/medestudenten). | | | - BC
| De student streeft er naar kwaliteiten binnen een groep complementair in te zetten (in een team (met input) van professionals/medestudenten). | - EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag (PICOacroniem). | | | - BC
| De student kan een PICO-acroniem vertalen naar geschikte MeSH-termen. | | | - BC
| De student kan gevonden artikels in PubMed op abstract niveau lezen en ordenen op level of evidence. | | | - BC
| De student kan het artikel of de artikels selecteren die het meest geschikt zijn om de wetenschappelijke vraag te beantwoorden, op basis van level of evidence en match tussen artikel en vraag. | | | - BC
| De student kan MeSH-termen combineren met Boolean operators en op deze manier een systematische literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed). | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en aangeven hoe in dit artikel de onderzoeksvraag is geoperationaliseerd. | | | - BC
| De student kan spontaan reflecteren over verschillende mogelijke vormen van potentiële bias. | | | - BC
| De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel (inclusief systematische reviews, meta-analyses en richtlijnen) een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een klinische casus. | | | - BC
| De student kan gevorderde statistische verwerkingen interpreteren. | | | - BC
| De student kan grafieken (inclusief forest plots) en tabellen interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de revalidatie van patiënten met chronische aandoeningen, inclusief cardiovasculaire, respiratoire, metabole en oncologische aandoeningen en kritieke ziekte op intensieve zorgen. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de presentatie van de groepsopdracht is verplicht, afwezigheid moet gewettigd worden. |
|
|
|
Gevolg | Ongewettigde afwezigheid op de presentatie van de groepsopdracht leidt tot een 0 op dit evaluatie-onderdeel. |
|
|
|
Extra info | Er wordt een compensatieregel toegepast voor het schriftelijk en mondeling examen. Dit houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (i.e. mondeling & schriftelijk), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen + praktijkexamen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
In de eerste week wordt de specifieke inhoud uit het opleidingsonderdeel "Functioneren bij inwendige aandoeningen" die noodzakelijk is om het huidige opleidingsonderdeel te kunnen slagen concreet benoemd en is er ruimte om deze stof opnieuw te herhalen. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
|
|
|
|
 | voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de revalidatie van patiënten met chronische aandoeningen, inclusief cardiovasculaire, respiratoire, metabole en oncologische aandoeningen en kritieke ziekte op intensieve zorgen. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de presentatie van de groepsopdracht is verplicht, afwezigheid moet gewettigd worden. |
|
|
|
Gevolg | Ongewettigde afwezigheid op de presentatie van de groepsopdracht leidt tot een 0 op dit evaluatie-onderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
In de eerste week wordt de specifieke inhoud uit het opleidingsonderdeel "Functioneren bij inwendige aandoeningen" die noodzakelijk is om het huidige opleidingsonderdeel te kunnen slagen concreet benoemd en is er ruimte om deze stof opnieuw te herhalen. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|