Gezondheidspromotie en communicatie deel 3 (4408) | Contactpersoon : | dr. Kristof HUTS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidspromotie en communicatie deel 2 (4114)
|
5,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 81 | 3,0 | 10 | 25 | 36 | 10 | 3,0 | Nee | Nee | Niet-numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze omgaan met de emoties van een patiënt. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt met een psychiatrische problematiek. | | | - BC
| De student kan op gepaste wijze omgaan met conflictsituaties in de kinesitherapeut-patiënt relatie. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren over en tijdens de kinesitherapeutische behandeling. | | | - BC
| De student kan op een heldere manier en éénduidige manier instructies en/of uitleg geven tijdens de kinesitherapeutische behandeling, aangepast aan het niveau van de patiënt. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student kan een goed opgebouwd wetenschappelijk rapport schrijven gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en/of eigen onderzoeksresultaten. | | | - BC
| De student kan correct wetenschappelijk refereren. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student kan samen met het team afspraken maken en deze nakomen. | | | - BC
| De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat. | | | - BC
| De student stelt zich voldoende flexibel op. | | | - BC
| De student houdt rekening met de opvattingen en meningen van de andere teamleden. | | | - BC
| De student stelt zich open en eerlijk op t.o.v. de andere teamleden. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid op binnen het groepswerk. | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamenlijke opdracht. | | | - BC
| De student deelt zijn kennis met de andere groepsleden en geeft relevante informatie door. | | | - BC
| De student bespreekt in team mogelijke oplossingen en komt tot een gedragen besluit. | | | - BC
| De student kan samen met teamleden reflecteren over de kwaliteit van de uitgevoerde taak en eventuele werkpunten meenemen naar de toekomst. | | | - BC
| De student kan reflecteren over de betekenis en relevantie van de gezamenlijke taak in functie van theorie en praktijk. | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team tijdig na. | | - DC
| De student is in staat de verschillende kwaliteiten binnen een groep te detecteren en actief er op in te spelen. | | | - BC
| De student heeft kennis van de kwaliteiten van elk groepslid binnen het team. | | | - BC
| De student bekrachtigt de kwaliteiten van andere groepsleden op inspirerende manier. | | | - BC
| De student kan taken delegeren afhankelijk van de kwaliteiten van andere groepsleden. | | | - BC
| De student streeft er naar kwaliteiten binnen een groep complementair in te zetten. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk. | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten betreffende de bijdrage van de groepsleden aan het groepswerk. | | | - BC
| De student kan suggesties geven over mogelijke verbeteringen m.b.t. tot samenwerkingsvaardigheden binnen het team. | | | - BC
| De student kan correcte feedback geven over de samenwerkingsvaardigheden van teamleden. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan zijn eigen functioneren doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren. | | | - BC
| De student detecteert sterke en zwakke punten binnen het organiseren van eigen werk en schrijft dit neer in een reflectieverslag. | | | - BC
| De student formuleert werkpunten in het kader van optimaliseren van de organisatie van eigen werk. | - EC
| EC 6 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student herkent voorbeelden van multidisciplinaire werking binnen de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student kan voorbeelden van multidisciplinaire werking binnen de gezondheidszorg aangeven. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student kan op basis van een aantal theoretische modellen voor gedragsverandering mensen motiveren tot actie. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan medestudenten motiveren om te bewegen. | | | - BC
| De student kan patiënten motiveren om te bewegen. | | | - BC
| De student kan specifieke doelgroepen motiveren om te bewegen. | - EC
| EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk. | | - DC
| De student kan de gedragsregels voor de stagiair - kinesitherapeut van de nationale raad voor de kinesitherapie toepassen. | | | - BC
| De student schikt zich naar alle voor hem relevante gedragsregels voor de erkende kinesitherapeut. | | | - BC
| De student maakt zich als stagiair kenbaar aan de patiënt. | | | - BC
| De student erkent het eigen karakter van de stageplaats. | | | - BC
| De student houdt zich aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de stageovereenkomst. | | | - BC
| De student houdt zich nauwgezet aan de afspraken die met de stagementor inzake zijn vrijheid van functioneren zijn gemaakt. | | | - BC
| De student stelt zich begeleidbaar op. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het is een residentiële verplichtte interdisciplinaire stage waarbij (bewegings)activiteiten aangeboden worden aan verschillende doelgroepen, zoals volwassen personen met een mentale, psychische, of fysieke beperking, maar ook kinderen met beperkingen. De hoofddoelstelling is praktijkgerichte leermomenten opdoen binnen verschillende leerlijnen (vb. neurologie, geriatrie, pediatrie) en deelnemers een aangename tijd bezorgen. Je begeleidt de deelnemers tijdens deze stage periode ook in hun dagelijkse handelingen. In dit leertraject werk je samen in team met studenten van andere disciplines (vb. verpleegkundigen, ergonomie). 's Avonds organiseer je in team allerlei activiteiten, waarbij de ontmoeting tussen de deelnemers en de studenten centraal staat. Op deze manier krijg je de gelegenheid tot omgang en kennismaking met deelnemers, medestudenten en andere stakeholders.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Multi-disciplinair overleg |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Andere: | Stage - Performance assessment |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid tijdens een organisatie en/of werkvormen te wettigen. 2. De evaluatie bestaat drie verschillende onderdelen, nl. schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (35%), mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (10%) en een andere evaluatievorm tijdens de onderwijsperiode namelijk stage/performance assessment (55%). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die ongewettigd afwezig is, mag niet deelnemen aan het mondelinge examen tijdens de onderwijsperiode en de andere evaluatievorm tijdens de onderwijsperiode (stage/performance assessment). 2. Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op één (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leerpaden in digitale leeromgeving (Sofia en Blackboard). |
|
Blokwijzer DO: Gezondheidspromotie en communicatie deel 3, 1ste editie, Acco, EAN. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Omwille van het residentiële karakter van dit OLOD wordt een deelnameprijs tussen € 169,00 en € 189,00 gevraagd. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|