Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
wetenschappelijke vorming deel 2 (4115)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 65 | 70 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
| De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een systematic review. | | | - BC
| De student kan op wetenschappelijke manier onderbouwen en helder opschrijven waarom voor een geformuleerde onderzoeksvraag is gekozen binnen het kader van een systematic review. | | | - BC
| De student kan een repliceerbare onderzoeksmethode, die het mogelijk maakt om een onderzoeksvraag passend bij een systematic review te beantwoorden, uitwerken en helder opschrijven. | | | - BC
| De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag en het onderzoeksdesign van de te includeren studies de correcte manier van kwaliteitsbeoordeling te kiezen en toe te passen. | | | - BC
| De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een kwantitatief onderzoek bij gezonde proefpersonen. | | | - BC
| De student kan een correcte nulhypothese formuleren passend bij de onderzoeksvraag in een kwantitatief onderzoek. | | | - BC
| De student kan op wetenschappelijke manier onderbouwen en helder opschrijven waarom voor een geformuleerde onderzoeksvraag is gekozen binnen het kader van een kwantitatief onderzoek. | | | - BC
| De student kan op een onderbouwde manier een steekproef kiezen binnen een kwantitatief onderzoek bij gezonde proefpersonen. | | | - BC
| De student kan een repliceerbare onderzoeksmethode, die het mogelijk maakt om een onderzoeksvraag passend bij een kwantitatief onderzoek te beantwoorden, uitwerken en helder opschrijven. | | | - BC
| De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag en het bijpassend kwantitatief onderzoeksdesign de correcte statistische methode te kiezen. | | | - BC
| De student doet op een correcte manier aan bronvermelding. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan een systematische screening van de wetenschappelijke literatuur uitvoeren in het kader van een geformuleerde onderzoeksvraag en bijhorende inclusie- en exclusiecriteria. | | | - BC
| De student kan relevante data-extractie uitvoeren en de methodologische kwaliteit beoordelen van wetenschappelijke artikels die zijn geselcteerd via systematische screening. | | | - BC
| De student kan de gevonden resultaten tijdens een systematic review helder rapporteren, op wetenschappelijke wijze op de resultaten reflecteren en een correcte conclusie formuleren. | | | - BC
| De student kan op gestandaardiseerde en ethisch correcte wijze kwantitatieve gegevens verzamelen bij gezonde proefpersonen in het kader van een geformuleerde onderzoeksvraag en bijhorende onderzoeksmethode. | | | - BC
| De student is in staat om gevonden kwantitatieve gegevens correct te analyseren in jmp. | | | - BC
| De student kan de samenvattende resultaten van een kwantitatief onderzoek helder rapporteren, op wetenschappelijke wijze op de resultaten reflecteren en een correcte conclusie formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel verdiept de student zich in klinimetrische eigenschappen van meetinstrumenten, relevant voor de kineistherapeut, aan de hand van twee onderzoeksprojecten. Kleine groepen van studenten zullen samen een systematisch literatuuronderzoek en een kwantitatief onderzoeksproject met dataverzameling bij gezonde proefpersonen opzetten en uitvoeren. Achteraf zal van deze onderzoeken verslag gelegd worden.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Verplichte aanwezigheid en buddy check |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Afwezigheden tijdens de presentatie dienen gewettigd te worden. In geval van gewettigde afwezigheid, dient de student een mondelinge toelichting te geven over het betreffende werk. |
|
|
|
Gevolg | Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor de presentatie |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft inzicht in basisprincipes van klinimetrische eigenschappen van meetinstrumenten, met name verschillende soorten validiteit, betrouwbaarheid, diagnostische accuraatheid en responsiviteit. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digital only: Wetenschappelijke vorming deel 3 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|