Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de werking van het menselijk lichaam.
| - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC4.1 De bachelor in de geneeskunde demonstreert geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig relevante patiënten-informatie. | | - DC
| DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke manier communiceren met de patiënt en zijn familie. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema's in de gezondheidsbevordering, waaronder problemen uit de volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico's en gezonheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC12.2 De bachelor in de geneeskunde weet welke aspecten het persoonlijk welzijn en de prestaties van een arts beïnvloeden en ontwikkelt vaardigheden om het persoonlijk welzijn te behartigen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Doelstellingen medische psychologie
- De student(e) kent de invloed van psychosociale factoren op (chronische) pijn.
- De student(e) kent de psychosociale aspecten van de behandeling van (chronische) pijn.
Doelstellingen communicatievaardigheden:
- De student(e) kent de structuur van het consult.
- De student(e) kent de verbale en non-verbale gesprekstechnieken die relevant zijn in de verschillende onderdelen van het consult.
- De student(e) kan de gesprekstechnieken toepassen in een gesprek met een simulatiepatiënt.
- De student(e) kan reflecteren op de eigen gesprekstechnieken en deze van mede-studenten.
- De student(e) leert op deskundige wijze gebruik te maken van wetenschappelijke bronnen en deze schriftelijk te presenteren.
- De student(e) kan in team werken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkgroep ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
Andere: | simulatiepatiënt gesprek |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de werkzittingen communicatie is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. |
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (50%), een groepswerk (20%), een simulatiepatiënt gesprek (15%) en een reflectieverslag (15%). De coördinator van het vak kan het cijfer van het groepswerk tot 2 punten aanpassen op basis van de peerassessment. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,Sage PUblications Ltd.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,Boom Lemma Uitgevers
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studieleidraad medische psychologie & communicatie, literatuur en ppt's worden beschikbaar gesteld via BB. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|