Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de werking van het menselijk lichaam.
| - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC4.1 De bachelor in de geneeskunde demonstreert geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig relevante patiënten-informatie. | | - DC
| DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke manier communiceren met de patiënt en zijn familie. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC7.2 De bachelor in de geneeskunde vertoont in groeiende mate zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag en past ze toe bij individuen en groepen. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC11.1 De bachelor in de geneeskunde ontwikkelt en onderhoudt een persoonlijk ontwikkelingsplan gericht op levenslang leren. | | - DC
| DC11.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschowen en te bevorderen. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC12.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de bredere context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren. | | - DC
| DC12.2 De bachelor in de geneeskunde weet welke aspecten het persoonlijk welzijn en de prestaties van een arts beïnvloeden en ontwikkelt vaardigheden om het persoonlijk welzijn te behartigen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Doelstellingen medische psychologie:
- De student kan verschillende soorten neuropsychologische testen beschrijven.
- De student begrijpt de sociale en psychologische impact van een neuropsychologische aandoening
- De student kan uitleggen op welke manier neuropsychologische testen kunnen gebruikt worden tijdens het diagnostisch proces en de rehabilitatie.
- De student heeft inzicht in de rol van de mantelzorger in de zorgverlening.
- De student kent de belangrijkste stromingen binnen de psychologie en de vormen van psychologische interventies die hier uit voortvloeien.
- De student ontwikkelt inzicht in de positie van psychologische interventies in de medische context.
- De student ontwikkelt inzicht in de impact van het leven met een psychiatrische aandoening.
Doelstellingen communicatievaardigheden:
- De student kan moeilijke emoties in een arts-patient communicatie herkennen en weet hoe hiermee om te gaan.
- De student kent het verloop van een slecht nieuwsgesprek.
- De student kan de technieken herkennen en toepassen in een rollenspel.
- De student heeft handvaten voor het omgaan met eigen (arts) emoties en zelfzorg.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de werkzittingen communicatie is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt hij/zij een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,Sage PUblications Ltd.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,Boom Lemma Uitgevers
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studieleidraad medische psychologie & communicatie, literatuur en ppt's worden beschikbaar gesteld via BB. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|