Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC4.1 De bachelor in de geneeskunde demonstreert geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig relevante patiënten-informatie. | | - DC
| DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke manier communiceren met de patiënt en zijn familie. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | | - DC
| DC8.1 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg. | | - DC
| DC8.2 De bachelor in de geneeskunde stelt de patiënt centraal in het denken over de organisatie en de verstrekking van zorg. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag en past ze toe bij individuen en groepen. | | - DC
| DC9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema's in de gezondheidsbevordering, waaronder problemen uit de volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico's en gezonheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC12.2 De bachelor in de geneeskunde weet welke aspecten het persoonlijk welzijn en de prestaties van een arts beïnvloeden en ontwikkelt vaardigheden om het persoonlijk welzijn te behartigen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Doelstellingen medische psychologie, communicatievaardigheden en organisatie:
- De student(e) kan reflecteren over de verklarende mechanismen in de relatie tussen social-economische status en gezondheid.
- De student(e) heeft inzicht in de effecten van diversiteit op gezondheid en gezondheidsgedrag.
- De student(e) kan de belangrijkste psychologische en sociale determinaten van gedrag benoemen en herkennen in concrete situaties.
- De student(e) kan vanuit een aantal gedragsveranderings-modellen uitleggen hoe je individueel gedrag kan beïnvloeden.
- De student(e) kan de basisprincipes van motivational interviewing toepassen om mensen te motiveren tot gedragsverandering.
- De student(e) kan verschillende vormen opsommen van maatregelen van volksgezondheidbeleid.
- De student(e) kan de invloed van sociaaleconomische factoren op de volksgezondheid benoemen.
- De student(e) kan de objectieven van gezondheidszorgsystemen verklaren a.d.h.v. een concreet voorbeeld.
- De student(e) kan de verschillende organisaties per beleidsniveau die betrokken zijn met gezondheidszorg opsommen.
- De student(e) kan enkele problemen benoemen die ontstaan door de bevoegdheidsverdelingen in België.
- De student(e) kan de kenmerken van het Belgische gezondheidssysteem opsommen en verklaren.
- De student(e) kan de link tussen de performantie van het volksgezondheidbeleid en de financieringsstelsels verklaren.
- De student(e) kan de jaarlijkse groeinorm verklaren.
- De student(e) kan het principe van de sociale zekerheid inzake volksgezondheid uitleggen.
- De student(e) kan de rol van het riziv en de ziekenfondsen inzake de financiering van het gezondheidsbeleid uitleggen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de werkzittingen communicatie is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt hij/zij een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. |
|
|
|
Extra info | Het examen bestaat uit een schriftelijk examen en een reflectieverslag. Het schriftelijk examen (gesloten boek) vindt plaats tijdens de examenperiode en bestaat uit open en/of gesloten vragen. Het onderdeel communicatievaardigheden wordt verder geëvalueerd aan de hand van een reflectieverslag. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,Sage PUblications Ltd.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,Boom Lemma Uitgevers
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studieleidraad medische psychologie & communicatie, literatuur en ppt's worden beschikbaar gesteld via BB. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|