Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van hedendaagse draadloze en mobiele communicatienetwerken, en kan hierin autonoom initiëren, plannen, kritisch analyseren en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van simulatietechnieken of geavanceerde tools, met de nodige aandacht voor actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| Het blokschema van een telecommunicatiesysteem kunnen tekenen en de verschillende verschijningsvormen van telecommunicatie kunnen duiden aan de hand daarvan (analoog/digitaal, draadloos/bedraad, ...) | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De stellingen van Nyquist en Shannon uitleggen en toepassen. | | | - BC
| Een lijncode (wiskundig) kunnen decoderen met een matched filter, correlator of integrate and dump filter. | | | - BC
| De doorlaatband modulatietechnieken, zowel de analoge (AM, FM, PM) als digitale (ASK, FSK, PSK, QAM), kunnen afleiden uit de quadratuurmodulatie en hun PSD (of bandbreedte met Carson) kunnen berekenen | | | - BC
| De schakelingen voor AM, FM en PM kunnen tekenen en het verschil tussen coherente en niet-coherente detectie uitleggen. | | | - BC
| Het principe van de meest gebruikte multiplexing en multiple access technieken kunnen uitleggen. | | | - BC
| Weten welke technieken zijn toegepast in GPS, 5G en IoT en kunnen uitleggen waarom | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| Informatiesignalen en ruis kunnen beschrijven als stochastische signalen en de belangrijkste kenmerken (dc, rms, vermogen, PSD) kunnen uitrekenen om vervolgens daaruit een inschatting te kunnen maken van de kost en kwaliteit van een telecommunicatiesysteem | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| Rekening houdende met de voor- en nadelen van de verschillende technieken voor digitalisatie, de beste techniek selecteren voor een bepaalde toepassing | | | - BC
| Een eenvoudig telecommunicatiesysteem ontwerpen (blokschema) rekeninghoudende met zowel de kostprijs als de kwaliteitsvereisten |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak telecommunicatie leren we hoe informatie wordt overgedragen met behulp van elektrische signalen of elektromagnetische velden. We bestuderen niet alleen de theoretische (wiskundige) basisprincipes, maar leren ook hoe deze in de praktijk worden gebracht. We maken kennis met de meestgebruikte methodes voor telecommunicatie, berekenen de belangrijkste systeemparameters en verdiepen ons in de werking en eigenschappen van enkele veelgebruikte componenten (hardware) in hedendaagse telecommunicatiesystemen.
We bestuderen zowel draadloze als bedrade communicatie en zowel basisband- als doorlaatband-communicatie.
Ook gaan we na wat de invloed is van ruis op de kwaliteit van een verbinding en leren we dit voor enkele eenvoudige gevallen zelf uit te rekenen.
Vervolgens maken we kennis met technieken om vele communicaties tegelijkertijd te laten plaastvinden zonder dat ze mekaar storen.
Tot slot gaan we na hoe de aangeleerde concepten in de praktijk worden gebracht in enkele alledaagse toepassingen zoals GPS, 5G en IoT.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het examen is open-boek, wat voor dit vak betekent dat de cursus mag worden gebruikt. In deze cursus mogen notities en aantekeningen staan. Bijkomende notitiebladen en boeken zijn niet toegestaan. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student is in staat eenvoudige integralen uit te rekenen. Ook kent de student de Fouriertransformatie en de belangrijkste eigenschappen ervan.
De student kent en begrijpt de wetten van Maxwell.
Veelgebruikte elektronicacomponenten zoals de diode en de transistor hebben geen geheimen meer voor de student. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Basisprincipes en Toepassingen |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|