Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11,0 stptn |
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11,0 stptn |
|
|
Hart en longen (4602)
|
12,0 stptn |
|
|
Het bewegingsstelsel (4099)
|
11,0 stptn |
|
|
Histologie en genetica (3814)
|
11,0 stptn |
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11,0 stptn |
|
|
Infectie en immuniteit (3922)
|
11,0 stptn |
|
|
Klinisch redeneren (4607)
|
12,0 stptn |
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604)
|
6,0 stptn |
|
|
Medische statistiek 1 (4437)
|
3,0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11,0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11,0 stptn |
|
|
Nier en spijsvertering (4603)
|
12,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 1.1 (4436)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 1.3 (4438)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 1.4 (4439)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.1 (4440)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.2 (4441)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.4 (4443)
|
3,0 stptn |
|
|
Zorgprofessional (4605)
|
6,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Aanval en verdediging: Professional (3946)
|
3,0 stptn |
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11,0 stptn |
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11,0 stptn |
|
|
Diagnose en beeldvorming: Professional (3904)
|
3,0 stptn |
|
|
Diagnose en therapie: Professional (3906)
|
3,0 stptn |
|
|
Hart en longen (4602)
|
12,0 stptn |
|
|
Het bewegingsstelsel (4099)
|
11,0 stptn |
|
|
Histologie en genetica (3814)
|
11,0 stptn |
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11,0 stptn |
|
|
Infectie en immuniteit (3922)
|
11,0 stptn |
|
|
Klinisch redeneren (4607)
|
12,0 stptn |
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604)
|
6,0 stptn |
|
|
Medische statistiek 1 (4437)
|
3,0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11,0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11,0 stptn |
|
|
Nier en spijsvertering (4603)
|
12,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.1 (4440)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.2 (4441)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3,0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.4 (4443)
|
3,0 stptn |
|
|
Van gen tot patiënt: Professional (3816)
|
3,0 stptn |
|
|
Zorgprofessional (4605)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het kwartiel 'arts in de wereld' is een OPO waarbij de student 4 weken invult naar keuze, in functie van de beschikbare plaatsen per topic en in lijn met de vooropgelegde richtlijnen. De verdeling van de topics over de studenten wordt door de opleiding opgemaakt op basis van het keuzeformulier. De topics worden aangeboden vanuit verschillende verbredende en verdiepende disciplines.
Doelstellingen
- De student(e) kan de reeds opgedane kennis uit voorgaande kwartielen integreren in dit keuzekwartiel.
- De student(e) beheerst verpleegkundige en medische vaardigheden.
- De student(e) kan werken in teamverband.
- De student(e) kan zijn weekopdracht goed organiseren.
- De student(e) kent psychosociale, economische, culturele determinanten van gezondheid (preventie).
- De student(e) heeft adequate zoekstrategieën en kan de bronnen kritisch beoordelen.
- De student(e) kan de gevonden informatie zowel schriftelijk als mondeling adequaat verwoorden en overdragen op derden.
- De student(e) is vertrouwd met peer-assessment.
- De student(e) neemt een correcte en professionele attitude aan.
- De student(e) kan zichzelf kritisch beoordelen en kent eigen grenzen (self-assessment, sterkte-zwakte-analyse).
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De evaluatievorm is verschillend per keuzetopic (paper, presentatie, casusbespreking, patiëntenfolder uitwerken, examen, verslag, ...) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de keuzetopics is verplicht voor deelname aan de eindevaluatie. De student moet minstens een 8/20 behalen op alle keuzetopics om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | In geval van overmacht wordt een ad hoc regeling uitgewerkt. Een student die ongewettigd afwezig is op een keuzetopic, volgt een topic tijdens de zomervakantie. Dit topic kan verschillen van het eerder toegewezen keuzetopic.
Indien de student 8/20 of meer behaalt op alle keuzetopics, is het eindcijfer het gewogen gemiddelde van de behaalde deelcijfers. Behaalt de student minder dan 8/20 op één of meer keuzetopics, krijgt de student een 'F' (fail) in zijn/haar studentendossier en moet de student een topic opnemen in de zomervakantie. Dit topic kan omwille van organisatorische redenen verschillen van het niet behaalde topic in eerste zit.
Indien de student niet is geslaagd, neemt de student contact op met de coördinator om te bespreken welke onderdelen hernomen moeten worden. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Omwille van organisatorische redenen, kan het te hernemen topic verschillen van het topic in eerste zitperiode. |
|
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|