Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Coding & Scripting schakel (4293)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW Energie - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakel IW informatica - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan de noodzakelijke formules opzoeken om de gegeven problemen op te lossen. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| kan de Python-bibliotheken en -functies (aangebracht in Coding & Scripting Schakel) op de juiste manier gebruiken om nieuwe gegevens te genereren en/of ruwe meetresultaten om te zetten naar nog beter bruikbare gegevens. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| past de richtlijnen van het vademecum Academische Verslaggeving toe. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.
| | | - BC
| kan een analyse maken die rekening houdt met de onvolledigheid, onnauwkeurigheid en/of onzekerheid van de gegevens en de oplossing. | | | - BC
| kan een gegeven grafiek op de juiste manier interpreteren. | | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een ''gegeven-gevraagde-formule''-structuur. | | | - BC
| kan uit een tekst de aangereikte gegevens en de bijhorende vraagstelling afleiden en vertalen in een concrete opgave. | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| kan een gepaste grafiek maken bij een gegeven probleem. | | | - BC
| kan variaties in een probleem herkennen en vertalen in een generiek model. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.
| | | - BC
| kan, afhankelijk van het probleem, gepaste oplossingsmethodes benoemen en de beste selecteren. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| toont in zijn oplossing de opeenvolgende stappen van de oplossingsmethode. | | | - BC
| kan een probleem oplossen in Python door functies aangereikt in Coding & Scripting Schakel te gebruiken | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | | - BC
| kan veranderlijken met gepaste symbolen benoemen en daarmee zijn oplossing doorrekenen. | | | - BC
| kan de juiste parameters bepalen en invullen in aangeleverde of zelf-geschreven Python-code.. | - EC
| EC7 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken.
| | | - BC
| kan het juiste Python-programma (aangeleverd of zelf geschreven) gebruiken om een oplossing voor een multidisciplinair probleem te berekenen. | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| kan beredeneren of zijn berekende oplossing realistisch mogelijk is. | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan aangeven in welke mate zijn gekozen oplossingsmethode snel tot een resultaat geleid heeft. | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen.
| | | - BC
| neemt bij resultaten die sterk afwijkend zijn van de verwachte waarde zelf initiatief om de oplossingsstrategie van oefeningen te herevalueren. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context.
| | | - BC
| kan omgaan met te veel en te weinig gegevens in een probleemstelling. | | | - BC
| kan de onzekerheid in zijn metingen en/of resultaten benoemen en duiden. | - EC
| EC9 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| werkt op een correcte, gestructureerde en ordelijke manier de oefeningen uit. | | | - BC
| beheerst de principes van academische verslaggeving. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| kan uitkomsten van berekeningen visualiseren m.b.v. Python. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan een probleem zo modelleren dat de complexiteit om het op te lossen vermindert. | | | - BC
| kiest een efficiënte methode om de problemen en/of vraagstukken op te lossen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. Hoe rapporteert een ingenieur?
- Academische verslaggeving
|
2. Hoe pakt een ingenieur een (multi-disciplinair) probleem aan?
- Analyse, interpretatie en modelvorming
- Oplossingsmethodes
- Berekenen, simuleren en visualiseren in Python
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Zelfstudiemodule op Toledo ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Wanneer Python gebruikt moet worden, bestaat de mogelijkheid dat de student referentiemateriaal mag gebruiken. Indien dit zo is, zal dit op tijd gecommuniceerd worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Verplichte aanwezigheid op alle testmomenten en verplicht indienen van alle opdrachten. |
|
|
|
Gevolg | 1.Indien de student afwezig is tijdens één of meerdere testmomenten of indien hij 1 of meerdere opdrachten niet indient krijgt de student een code N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie) op het geheel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De verschillende toetsen van de Permanente Evaluatie worden vervangen door één toets tijdens de examenreeks. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Vademecum IIW,Wim Deferme, Bart Dreesen, Karine Evers, Jeroen Lievens, Bram Vandoren,978VADEMECUMIIW |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Basis Engineering Skill schakel (MOEF) - deel 1,Dit is deel 1. Tegen november komt nog een deel 2.
- Basis Engineering Skill schakel (MOEF) - deel 2,Komt tegen november.
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|