Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master informatica profiel Health Informatics | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel reflecteren we over de wisselwerking tussen IT/human-computer interaction en toepassingen in de gezondheidszorg, revalidatie en preventie. Aan de hand van gastcolleges worden actueel onderzoek en hedendaagse toepassingen in deze domeinen toegelicht. De gastsprekers hebben een achtergrond in uiteenlopende disciplines (bv. specialisaties in geneeskunde en revalidatiewetenschappen, psychologie, informatica/engineering,...), en belichten de meerwaarde van technologie in zorgtoepassingen, revalidatie en preventie. Wanneer relevant, wordt aandacht besteed aan human-computer interaction en/of stakeholder gerichte benaderingen bij de realisatie. Door het gevarieerde aanbod van onderwerpen nodigen we de studenten uit met een open blik te kijken naar de bijdrage van diverse disciplines, en in het bijzonder naar de multidisciplinaire benaderingen om probleemsituaties aan te pakken. Ook zullen de studenten vertrouwd worden met een aantal eenvoudige begrippen uit andere vakgebieden, hetgeen communicatie met experten in samenwerkingsverbanden vereenvoudigt.Het lesmateriaal bestaat uit slides van gastcolleges, een aantal papers rond de thema's van de gastcolleges, eventueel aangevuld met bijkomende literatuur. Dit materiaal mag gebruikt worden tijdens het mondelinge examen, dat de vorm van een "visiegesprek" heeft, waarin de student aantoont zich verdiept te hebben in de materie en hierover kritisch te kunnen reflecteren.In het praktisch gedeelte van het opleidingsonderdeel schrijven de studenten (eventueel in groep) een paper met een multidisciplinaire invalshoek rond een thema in zorg, revalidatie of preventie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 60% behalen op de paper |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Andere: | visiegesprek - open boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn bij minstens 80% van de gastcolleges, de bijhorende verslagen in te dienen, de paper in te leveren en het mondelinge examen af te leggen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend. |
|
|
|
Extra info | Het visiegesprek is een mondelinge bespreking van het aangereikte studiemateriaal en het door de student verrichte praktisch werk. Het praktisch werk is een individuele studie- en reflectieopdracht over een relevant bevonden en door het onderwijsteam goedgekeurd thema, wat resulteert in een paper. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Dit vak veronderstelt geen begincompetenties, hoewel basiskennis van human-computer interaction en het verwerken van wetenschappelijke literatuur, zoals verworven via respectievelijk de opleidingsonderdelen "Designing Interactive Systems" (4730) en "Bachelorproef" (4380), aanbevolen is. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Presentaties en relevante papers worden online en/of tijdens de les ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
 | master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel reflecteren we over de wisselwerking tussen IT/human-computer interaction en toepassingen in de gezondheidszorg, revalidatie en preventie. Aan de hand van gastcolleges worden actueel onderzoek en hedendaagse toepassingen in deze domeinen toegelicht. De gastsprekers hebben een achtergrond in uiteenlopende disciplines (bv. specialisaties in geneeskunde en revalidatiewetenschappen, psychologie, informatica/engineering,...), en belichten de meerwaarde van technologie in zorgtoepassingen, revalidatie en preventie. Wanneer relevant, wordt aandacht besteed aan human-computer interaction en/of stakeholder gerichte benaderingen bij de realisatie. Door het gevarieerde aanbod van onderwerpen nodigen we de studenten uit met een open blik te kijken naar de bijdrage van diverse disciplines, en in het bijzonder naar de multidisciplinaire benaderingen om probleemsituaties aan te pakken. Ook zullen de studenten vertrouwd worden met een aantal eenvoudige begrippen uit andere vakgebieden, hetgeen communicatie met experten in samenwerkingsverbanden vereenvoudigt.Het lesmateriaal bestaat uit slides van gastcolleges, een aantal papers rond de thema's van de gastcolleges, eventueel aangevuld met bijkomende literatuur. Dit materiaal mag gebruikt worden tijdens het mondelinge examen, dat de vorm van een "visiegesprek" heeft, waarin de student aantoont zich verdiept te hebben in de materie en hierover kritisch te kunnen reflecteren.In het praktisch gedeelte van het opleidingsonderdeel schrijven de studenten (eventueel in groep) een paper met een multidisciplinaire invalshoek rond een thema in zorg, revalidatie of preventie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 60% behalen op de paper |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Andere: | visiegesprek - open boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn bij minstens 80% van de gastcolleges, de bijhorende verslagen in te dienen, de paper in te leveren en het mondelinge examen af te leggen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend. |
|
|
|
Extra info | Het visiegesprek is een mondelinge bespreking van het aangereikte studiemateriaal en het door de student verrichte praktisch werk. Het praktisch werk is een individuele studie- en reflectieopdracht over een relevant bevonden en door het onderwijsteam goedgekeurd thema, wat resulteert in een paper. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Dit vak veronderstelt geen begincompetenties, hoewel basiskennis van human-computer interaction en het verwerken van wetenschappelijke literatuur, zoals verworven via respectievelijk de opleidingsonderdelen "Designing Interactive Systems" (4730) en "Bachelorproef" (4380), aanbevolen is. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Presentaties en relevante papers worden online en/of tijdens de les ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|