Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de sociale wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen het domein van de sociale wetenschappen en kan deze duiden vanuit een sociaal-wetenschappelijk multidisciplinair perspectief. | | - DC
| De student heeft basisinzicht in de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen en onderzoekstradities binnen de politieke wetenschappen | | | - BC
| De student kan de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen en onderzoekstradities binnen de politieke wetenschappen zowel schriftelijk als mondeling toelichten | | | - BC
| De student kan de verschillen tussen de theoretische stromingen duiden | | | - BC
| De student kan de inzichten van belangrijke politicologen samenvatten en toelichten | | - DC
| De student kent de historische en filosofische ontwikkeling en de theoretische grondslagen van de politieke wetenschappen | | | - BC
| De student kan de (historische en filosofische) ontwikkeling en de theoretische grondslagen van de politieke wetenschappen zowel schriftelijk als mondeling toelichten | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft inzicht in de onderlinge relatie van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen en tussen de vakgebieden van sociologie, bestuurkunde en communicatiewetenschappen, alsook in verhouding tot vakgebieden binnen en buiten de sociale wetenschappen (interdisciplinariteit). | | - DC
| De student heeft basisinzicht in de eigenheid en complementariteit van de politicologie en de bestuurskunde | | | - BC
| De student is in staat om actuele thema's te analyseren aan de hand van politicologische en bestuurskundige concepten | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen. | | - DC
| De student heeft inzicht in het meerlagige karakter van de overheid en de complexiteit van besluitvorming | | | - BC
| De student kan de complexiteit van besluitvorming duiden en toelichten aan de hand van actuele voorbeelden | | | - BC
| De student kan het meerlagige karakter van de overheid duiden en toelichten aan de hand van actuele voorbeelden | | - DC
| De student heeft kennis over de politieke en bestuurlijke processen, actoren en instellingen op de verschillende bestuursniveaus in België | | | - BC
| De student kan de politieke en bestuurlijke processen, actoren en instellingen op de verschillende bestuursniveaus correct toelichten | | | - BC
| De student kan voor actuele problemen en tendensen inschatten welke actoren op welke beleidsniveaus betrokken zijn | | - DC
| De student heeft rudimentaire kennis over de internationale en Europese politiek | | | - BC
| De student kent de instellingen en procedures in verschillende landen en begrijpt waarom ze op verschillende plaatsen op een heel specifieke manier functioneren | | | - BC
| De student kan de geschiedenis, instellingen en de werking van de Europese Unie correct toelichten | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan een valide sociaalwetenschappelijke onderzoeksvraag formuleren, door theorie(ën) toe te passen op een goed afgebakend maatschappelijk vraagstuk, dit te kaderen binnen de bredere maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie. | | - DC
| De student heeft kennis van politiek en bestuurskundig wetenschappelijk onderzoek en van hoe politicologen en bestuurskundigen wetenschap bedrijven | | | - BC
| De student kan de resultaten van onderzoek in het domein van de politieke wetenschappen toelichten en kritisch benaderen | | - DC
| De student kan de basisconcepten en -theorieën van de politieke wetenschappen toepassen op de politiek-administratieve realiteit | | | - BC
| De student kan de basisconcepten en -theorieën van de politieke wetenschappen toepassen op actuele voorbeelden en aangereikte casussen | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch | | | - BC
| De student kan zijn eigen sterktes en zwaktes inschatten en werkpunten formuleren en remediëren | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan constructief en oplossingsgericht met anderen naar een resultaat toewerken. | | | - BC
| De student werkt constructief en oplossingsgericht samen met medestudenten | | | - BC
| De student toont voldoende inzet tijdens groepswerken | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur en onderzoeksresultaten op een effectieve manier delen met medestudenten | | | - BC
| De student kan wetenschappelijke literatuur correct verwerken en de belangrijkste bevindingen delen met medestudenten | | | - BC
| De student kan op een constructieve manier in debat treden met anderen over tegengestelde bevindingen en naar een conclusie toewerken | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen is zich bewust van haar/zijn rol als sociale wetenschapper en eigen positie binnen een meerlagige, diverse samenleving. | | - DC
| De student neemt een gezonde kritische attitude aan ten aanzien van de politiek en de overheid. | | | - BC
| De student stelt kritische vragen over de aangereikte literatuur, maatschappelijke en actuele vraagstukken m.b.t. politiek en overheid en geformuleerde standpunten | | - DC
| De student kan op een onderbouwde manier een eigen standpunt over verschillende politicologische en bestuurskundige thema's construeren en daarover op gepaste wijze communiceren | | | - BC
| De student kan een onderbouwd standpunt ontwikkelen rond politicologische en bestuurskundige thema's en dit op gepaste wijze communiceren |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel Politicologie en Bestuurskunde I biedt studenten een inleidend overzicht van de belangrijkste concepten, historische evoluties en basisparadigma’s uit de politieke wetenschappen en de bestuurskunde. Het maakt de studenten vertrouwd met de inrichting en de werking van overheden. De rol en het functioneren van het politiek systeem en het openbaar bestuur worden bestudeerd. Bijzondere aandacht gaat naar de verhouding tussen burger en overheid.
Een eerste deel van de cursus focust op politiek en het politiek systeem. Centrale begrippen, zoals (natie)staat, macht ideologieën en democratie worden besproken. Ook de werking en het functioneren van de voornaamste politieke instellingen (parlement, regering en justitie) en hun onderlinge verhoudingen komen aan bod.
Een tweede deel van de cursus zoomt in op het openbaar bestuur. We besteden aandacht aan processen van beleidsvoering en management en verduidelijken (veranderingen in) de rol en werking van het openbaar bestuur, alsook in de verhoudingen tussen politiek en administratie.
In een derde deel ligt de nadruk op de verhouding tussen de overheid en de burger. We bestuderen hoe burgers zich als subject gedragen in de relatie tot de overheid en welke gevolgen dit heeft voor de organisatie en werking van de overheid. De verschillende rollen waarin de burger in contact komt met de overheid vormen het vertrekpunt.
In de loop van de cursus wordt aandacht besteed aan diverse bestuursniveaus. Studenten maken kennis met de territoriale verdelingen binnen staten (o.a. regio’s, gemeenten, provincies…) en bestuderen de basisideeën van de internationale politiek en van de Europese Unie. We bekijken o.a. de betekenis van decentralisatie, regionalisatie, federalisme en confederalisme.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het punt wordt integraal meegenomen naar de 2de zittijd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Studenten moeten elke deelopdracht ingediend hebben. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die niet elke deelopdracht ingediend hebben, kunnen geen eindcijfer voor het opleidingsonderdeel behalen en krijgen een N: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. |
|
|
|
Extra info | Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode houdt in: participatie hoorcolleges en casussessies én aanwezigheidsgraad. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Studenten krijgen een vervangopdracht voor de taken waarop ze niet geslaagd waren en voor de taken die ze niet hebben ingediend. Indien studenten geslaagd waren op de taken, behouden zij hun deelpunten. Tweede kansexamen blijft een schriftelijk geslotenboekexamen. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke voorkennis vereist |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Politiek, een inleiding in de politieke wetenschappen,Hooghe, M. & Deschouwer, K.,7de editie,Boom Bestuurskunde,9789462907478
- Handboek bestuurskunde. Organisatie en werking van het openbaar bestuur,Hondeghem, A., Van Dooren, W., De Rynck, F., Verschuere, B. en Op de Beeck, S.,2022,Vanden Broele,9789049619589
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Powerpoints hoorcolleges en bijkomend studiemateriaal op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|