Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | - DC
| De student kan bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose opstellen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen correct uitvoeren. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig. | | - DC
| De student kan het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | - EC
| 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren. | | - DC
| De student straalt zelfvertrouwen uit. | - EC
| 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De student kan op correcte en respectvolle wijze samenwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze module bestaat uit het praktisch uitvoeren van kinesitherapeutische evaluatie- en behandeltechnieken voor het bovenste en onderste kwadrant. Deze cursus bestaat uit manuele therapie en neuromusculaire trainingsactiviteiten. De oefentherapie wordt aangepast gegeven voor studenten die de richting manuele therapie of sportkinesitherapie kiezen.
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beheerst de kennis en vaardigheden zoals gedoceerd in "Functioneren bij Musculoskeletale Aandoeningen", "Revalidatie bij Musculoskeletale Aandoeningen", "Gevorderde principes in musculoskeletale revalidatie". Studenten die de richting sportkinesitherapie volgen, worden ook verwacht om de kennis van "Biomechanica en bewegingsanalyse in de sport" te beheersen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De leerstof wordt aangeboden via ACCO Sofia en via Blackboard |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|