Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Theoretische en filosofische perspectieven in de gezondheidszorg’.
Dit OPO vergt een verdiepende inzicht in de essentie van de verpleegkunde en de vroedkunde. Verpleegkundige concepten en theorieën vormen referentiekaders en principes die het veld van verpleegkundigen en vroedvrouwen en de verpleegkundige en vroedkundige handelen richting geven. Dit OPO draagt bij tot de definiëring wat verpleging is, wat verpleegkundigen en vroedvrouwen doen en waarom ze het doen. Verpleegkundige theorieën bieden een manier om verpleegkunde en vroedkunde te definiëren als een unieke discipline die losstaat van andere disciplines. Het is een raamwerk van concepten en doelen bedoeld om de verpleegkundige praktijk op een meer concreet en specifiek niveau te begeleiden. Om deze basis van kennis te onderscheiden wordt er stilgestaan bij de identificering, de ontwikkeling, het belang en begrip van de theorievorming en concepten in de verpleegkunde en vroedkunde en de verpleegwetenschappen.
De studenten maken kennis met een reeks terminologie, definities en assumpties die gepaard gaan met concepten en theorievorming. Verder worden de verpleegkundige metaparadigma uitgebreid besproken en er wordt verdiept in de verschillende vormen van de verpleegkundige theorieën: grand theory, middle-range theory, and practice-level theory. Daarnaast worden de meest belangrijke theorieën in de geschiedenis van de verpleegkunde besproken en wordt er aandacht besteed aan het concept analyse.
Keywords: nurse-midwifery, theory, concepts, grand theories.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|