Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | | - DC
| De student kent het belang van de rol van APN en APM voor verschillende stakeholders: gezondheidsprofessionals, patiënt, gezondheidsinstellingen en de maatschappij. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. | | - DC
| De student heeft, door het voeren van het debat (organisatievorm), een kritische kijk op zijn eigen competenties als APN/APM, en specifiek op de competentie 'leiderschap'. | | - DC
| Door het uitvoeren van het verslag krijgt de student inzicht in zijn/haar eigen leernoden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Theoretische en filosofische perspectieven in de gezondheidszorg’ en aan positionering van de master in de verpleegkunde en vroedkunde als advanced practice professional. Het voorziet de fundamenten om als academisch professional deel te nemen in de conceptualisering en operationalisering van gezondheidszorg.
Dit OPO beschrijft de ontwikkeling, definitie en de betekenis van Advanced Practice nurse (APN) en Advanced Practice midwife (APM) waarbij de focus ligt op de rollen van de verpleegkundig specialist (VS) / vroedkundige experte (VE) en nurse practitioner. Daarnaast wordt er een overzicht gegeven van de klinische ladder (functiedifferentiatie) binnen het verpleegkundig en vroedkundig zorgdomein en worden de beoogde competenties van de VS en VE uitgediept volgens de CANMEDS rollen en worden de Advanced Practice-concepten van Hamric & Hanson toegelicht. Tot slot wordt er stilgestaan bij het Belgische competentiekader.
Dit OPO leert de studenten welke geavanceerde rollen zij als zorgverstrekker kunnen opnemen, hoe deze te relateren aan de diverse uitdagingen en een bijdrage leveren aan innovaties in een dynamische, globaliserende en complexe samenleving.
Keywords: advanced-practice nursing (APN); advanced-practice midwifery (APM), verpleegkundig specialist (VS), functie differentiatie, nurse-led care.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk gesloten-boek examen (100%). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Hamric and Hanson's Advanced Practice Nursing: An Integrative Approach,Tracy MF & O'Grady ET,7th edition,Elsevier,9780323777117 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Advancing Nursing Practice: Exploring roles and opportunities for clinicians, educators, and leaders,Hart C & Bell P,2021,Wolters Kluwer,9781975111724,eBook ISBN 9781975154493
- Outcome Assessment in Advanced Practice Nursing,Kleinpell RM,2021,Springer Publishing,9780826151254,eBook ISBN: 9780826151261
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|