Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de gezondheidseconomische en ethische context. | | - DC
| De student kan het belang van 'evidence-based decision making' voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van een beslissingsproces definiëren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan de stappen van een (evidence-based) beslissingsproces benoemen en illustreren. | | - DC
| De student kan relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks met betrekking tot besluitvorming interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan theorieën, modellen en frameworks om tot een gedeelde besluitvorming verduidelijken. | | | - BC
| De student kan relevante theorieën, modellen en frameworks rond evidence-based denken en handelen interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan de verschillende vormen van bias in een individueel en collectief beslissingsproces benoemen en duiden. | | - DC
| De student kan bronnen en types van evidentie benoemen en toelichten. | | | - BC
| De student kan bronnen en types van evidentie categoriseren. | - EC
| EC 3. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren. | | - DC
| De student kan het belang en de rol van systeeminnovatie voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan de scope van systeeminnovatie definiëren. | | | - BC
| De student kan de rol van systeemdenken en -innovatie in de gezondheidszorg verklaren. | | - DC
| De student kan relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan terminologie, gebruikt binnen systeemdenken en systeeminnovatie, verklaren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan relevante concepten en principes in systeemdenken en systeeminnovatie (o.a., complexiteit, complex adaptieve systemen, risico, onzekerheid, wicked problems) verklaren en toelichten. | | | - BC
| De student kan relevante theorieën, modellen en frameworks, gebruikt binnen systeemdenken en systeeminnovatie, interpreteren en verduidelijken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich in het focusgebied ‘Innoveren van zorgsystemen en -processen’. Dit opleidingsonderdeel zet in op de nodige kennis om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeeminnovatie in de gezondheidszorg.
Hierbij komen twee thematische clusters aan bod: (1) evidence-based decision making en (2) systeeminnovatie. Bij evidence-based decision making, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het nemen van wetenschappelijk onderbouwde beslissingen in een systeem dat gekenmerkt wordt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. Systeeminnovatie, de tweede thematische cluster, verwijst naar een beleid waarbij technologische, sociale, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om maatschappelijke problemen en uitdagingen aan te pakken die systemisch van aard zijn.
Het opleidingsonderdeel ‘Systeeminnovatie - basis’ legt zich toe op een introductie van de concepten en basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters.
Keywords: Evidence-based decision making; systems thinking; systems engineering; systems innovation
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Systems engineering: a systemic and systematic methodology for solving complex problems,Kasser JE,2020,Taylor & Francis,9780367776534
- Systems Thinker’s Toolbox: Tools for managing complexity,Kasser JE,2019,Taylor & Francis,9780367780883
- Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases,Banasiewicz AD,2019,New York: Routledge,9781138485297
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Systeeminnovatie, door de docenten samengestelde reader "Systeeminnovatie". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|