Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de gezondheidseconomische en ethische context. | | - DC
| De student kan evidentie ter onderbouwing van beslissingen (i.e., wetenschappelijke literatuur en andere bronnen) verzamelen en kritisch beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier zoeken naar de best beschikbare onderzoeksgegevens i.f.v. een specifieke probleemstelling. | | | - BC
| De student kan methoden voor het kritische beoordelen van evidentie benoemen en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier alle informatie die als evidentie wordt gebruikt beoordelen op reproduceerbaarheid, waarneembaarheid, geloofwaardigheid en verifieerbaarheid. | | | - BC
| De student kan, gebruik makend van het GRADE (Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluations) en SIGN framework toepassen. | | - DC
| De student kan relevante contextinformatie (waaronder stakeholder kennis en expertise) verzamelen, beoordelen en gebruiken in kader van een besluitvormingsproces. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier zoeken naar andere bronnen van evidentie i.f.v. een specifieke probleemstelling. | | | - BC
| De student kan methodieken en methoden voor het systematisch verzamelen van informatie aanbevelen en gebruiken | | | - BC
| De student kan contextuele informatie over factoren die van belang zijn voor de beslissing (economische en ethische overwegingen, cultuur, stakeholders) identificeren en verzamelen. | | - DC
| De student kan een beslissingsproces methodologisch begeleiden, rekening houdend met de context van het besluit en de besluitvorming (gezondheidseconomische en ethische overwegingen, belanghebbenden). | | | - BC
| De student kan de verschillende vormen van bias bij het nemen van beslissingen duiden. | | | - BC
| De student kan types van bias herkennen bij zichzelf, bij anderen en in groepsdynamieken en deze bespreekbaar maken. | | | - BC
| De student kan methoden en technieken voor het vermijden van bias bij besluitvorming duiden. | | | - BC
| De student kan op een methodische wijze een beslissing nemen en een beslissingsproces begeleiden. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderbouwd advies ter ondersteuning van een beslissing inzake systeem- en procesinnovatie schriftelijk en mondeling formuleren. | | | - BC
| De student kan een rapid review uitvoeren. | - EC
| EC 3. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren. | | - DC
| De student kan, gebruik makend van methoden binnen het domein van de systeeminnovatie, een systeem analyseren en evalueren. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier een complex systeem analyseren en evalueren. | | | - BC
| De student kan een systeem met kwantitatieve en kwalitatieve methoden in kaart brengen en visualiseren. | | | - BC
| De student kan actoren van een systeem identificeren. | | | - BC
| De student kan een social network analysis uitvoeren. | | - DC
| De student kan een onderbouwd voorstel voor systeeminnovatie bedenken en ontwerpen. | | | - BC
| De student kan systematisch de noden en verwachtingen identificeren. | | | - BC
| De student verschillende systeemmodellen vergelijken. | | | - BC
| De student kan een conceptueel plan voor systeeminnovatie uitwerken. | | | - BC
| De student kan een creatief voorstel voor systeeminnovatie formuleren. | | | - BC
| De student kan de principes van systeeminnovatie toepassen in een realistische zorgcontext. | | - DC
| De student kan systeeminnovatie opvolgen en documenteren. | | | - BC
| De student kan op gestandaardiseerde wijze systeeminnovatie documenteren (o.a. CONOPS, TEMP, SEMP, …). | - EC
| EC 8. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan vanuit een holistische visie creatieve oplossingen formuleren voor het innoveren van systemen in de gezondheidszorg | - EC
| EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en belanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan een voorstel voor systeeminnovatie op creatieve wijze voorstellen, op maat van de actoren en/of belanghebbenden. | - EC
| EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan relevante wetenschappelijke literatuur identificeren en hanteren om een gegeven zorgcontext te contextualiseren of gemaakte keuzes te onderbouwen. | - EC
| EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen capteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| / | | | - BC
| De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich in het focusgebied ‘Innoveren van zorgsystemen en -processen’. Dit opleidingsonderdeel zet in op de nodige kennis om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeeminnovatie in de gezondheidszorg.
Hierbij komen twee thematische clusters aan bod: (1) evidence-based decision making en (2) systeeminnovatie.
Bij evidence-based decision making, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het nemen van wetenschappelijk onderbouwde beslissingen in een systeem dat gekenmerkt wordt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. Systeeminnovatie, de tweede thematische cluster, verwijst naar een beleid waarbij technologische, sociale, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om maatschappelijke problemen en uitdagingen aan te pakken die systemisch van aard zijn.
In het opleidingsonderdeel ‘Systeeminnovatie - verdieping’ legt zich toe op verdiepende kennis en vaardigheden met betrekking tot de twee thematische clusters.
Keywords: Evidence-based decision making; systems thinking; systems engineering; systems innovation
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Systems engineering: a systemic and systematic methodology for solving complex problems,Kasser JE,2020,Taylor & Francis
- Systems Thinker’s Toolbox: Tools for managing complexity,Kasser JE,2019,Taylor & Francis
- Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases,Banasiewicz AD,2019,New York: Routledge,9781138485297,9781351050074 (ebook)
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Systeeminnovatie, door de docenten samengestelde reader "Systeeminnovatie". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|