Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Deutsch 1 (1180)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| master TEW-MIN | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, was Duits 1 een beginnerscursus. Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijk examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de open schrijfopdrachten, die een apart onderdeel van het examen vormen, kan worden gebruik gemaakt van een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,3194116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|