Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene economie (3266)
|
3.0 stptn |
|
|
Transport economics (1375)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan milieu- en klimaatproblemen schetsen, o.a. ten gevolge van verkeer, en de impact op de biosfeer, ecosysteemdiensten, organismen en gezondheid.
|
De student kan de maatschappelijke welvaart berekenen (zonder externaliteiten).
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen de studenten hun inzicht in de milieu- en gezondheidsimpact van transport. Daarnaast leren zij deze impact op het vlak van milieu en gezondheid uitdrukken in monetaire termen met behulp van economische waarderingsmethoden. Met deze informatie kunnen studenten de kosten en baten van een betere milieukwaliteit in de transportsector beoordelen. Dit laat hen toe om vervolgens onderbouwde voorstellen te formuleren op het vlak van transportbeleid vanuit het perspectief van een verbeterde milieukwaliteit. De theoretische kaders worden geïllustreerd aan de hand van actuele case studies op het vlak van transportbeleid en schone transporttechnologie. De studenten passen de theoretische kaders toe aan de hand van een paper waarin zij zich verdiepen in één van de voorgestelde case studies.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Andere: | Paper met mondelinge toelichting en presentatie |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijk examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijke examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inleiding tot de milieueconomie,Proost, Stef & Rousseau, Sandra,2,acco,9789463441957 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan milieu- en klimaatproblemen schetsen, o.a. ten gevolge van verkeer, en de impact op de biosfeer, ecosysteemdiensten, organismen en gezondheid.
|
De student kan de maatschappelijke welvaart berekenen (zonder externaliteiten).
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen de studenten hun inzicht in de milieu- en gezondheidsimpact van transport. Daarnaast leren zij deze impact op het vlak van milieu en gezondheid uitdrukken in monetaire termen met behulp van economische waarderingsmethoden. Met deze informatie kunnen studenten de kosten en baten van een betere milieukwaliteit in de transportsector beoordelen. Dit laat hen toe om vervolgens onderbouwde voorstellen te formuleren op het vlak van transportbeleid vanuit het perspectief van een verbeterde milieukwaliteit. De theoretische kaders worden geïllustreerd aan de hand van actuele case studies op het vlak van transportbeleid en schone transporttechnologie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Andere: | Paper met mondelinge toelichting en presentatie |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijk examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijke examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inleiding tot de milieueconomie,Proost, Stef & Rousseau, Sandra,2,acco,9789463441957 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|