Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 40 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student begrijpt, spreekt en schrijft Algemeen Standaardnederlands in contexten die dat vereisen.
De student weet dat de academische wereld zo'n context is.
|
|
|
In deze cursus leer je hoe je heldere teksten schrijft met de juiste info, in de juiste hoeveelheden. Je leert rekening houden met je lezers en je leert hoe je je teksten begrijpelijker en toegankelijker kan maken. Het is jammer als onnodige taalfouten je lezers afleiden van de boodschap die je wil overbrengen. Daarom hechten we in deze cursus ook veel belang aan taalcorrectheid.
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd rond zes richtlijnen. Die richtlijnen vertalen we telkens naar tips om betere teksten te schrijven. Je kunt de schrijftips gebruiken voor alle soorten zakelijke teksten, of het nu gaat om een e-mail, een webtekst, een samenvatting of een onderzoeksrapport.
Via schrijf- en herschrijfopdrachten oefen je de richtlijnen in. Daarna bewijs je dat je de richtlijnen kent en kunt toepassen in een nieuwe opdracht. Je zal ook een aantal redactietaken moeten maken: oefeningen die je doen nadenken over de kwaliteit van een tekst en hoe die te verbeteren valt.
Je moet in deze cursus nooit zelf inhoud bedenken. De content krijg je van ons. Die content bestaat uit videocolleges, kranten- en tijdschriftartikels, schrijfproducten van studenten en (fragmenten uit) bedrijfsteksten.
De opdrachten worden gaandeweg langer en complexer. Over elke opdracht wordt collectieve feedback voorzien. Die feedback is zo gestructureerd dat je leert je eigen redacteur te zijn. Want aan het einde van de rit moet je bewijzen dat je een autonome schrijver geworden bent.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00 Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans is een schriftelijke evaluatie voor 100% in de vorm van een paperopdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Professionele communicatie |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|