Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 27 | 27 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor de cursus Business English 1 wordt voortgebouwd op de eindtermen van het secundair onderwijs. Het verwachte startniveau is minimum B1 volgens het Europees Referentiekader. De student beheerst voldoende algemene woordenschat en basisgrammatica (bv. zinsbouw, werkwoordsvormen) om in de doeltaal instructies te begrijpen, gesproken en geschreven fragmenten uit Engelstalige media onder begeleiding te verwerken, gesproken en geschreven antwoorden te formuleren.
|
|
|
Deze cursus biedt de studenten een eerste kennismaking met Business English en is vooral gericht op het verwerven van frequente zakelijke en economische woordenschat. Daarnaast oefenen de studenten de basisgrammatica uit het secundair onderwijs verder in zodat ze in staat zijn grammaticaal correcte zinnen te bouwen zonder storende fouten. De cursus valt te situeren op niveau B2 van het ERK.
De vier vaardigheden (lezen, luisteren, spreken en schrijven) komen aan bod, specifiek gericht op professioneel en zakelijk taalgebruik in het Engels. Om deze vaardigheden te oefenen, worden de studenten verwacht actief mee te werken tijdens de lessen.
- Lezen: artikels uit Engelstalige media over actuele en economische onderwerpen (met aandacht voor leesstrategieën en typische elementen van nieuwsberichten, bv. headline, lead)
- Luisteren: fragmenten uit Engelstalige media over actuele en economische onderwerpen
- Spreken: actuele nieuwsberichten bespreken, idee pitchen, trends en grafieken presenteren, uitspraakoefeningen, korte spreek- en discussieoefeningen of rollenspellen
- Schrijven: het aanbod en de activiteiten van een bedrijf voorstellen, professionele e-mails schrijven
De volgende onderdelen verwerkt de student zelfstandig:
- Business English Online: online leerplatform
- Woordenschat: frequente economische en zakelijke woordenschat, gericht op gebruik in context (collocaties, authentieke voorbeeldzinnen) i.p.v. het memoriseren van losse woorden of vertalingen
- Grammatica: herhaling van basisgrammatica uit het secundair onderwijs in zakelijke contexten (bv. tenses, determiners, adjectives and adverbs)
- Uitspraakoefeningen met geluidsfragmenten op Blackboard
- Gesloten oefeningen in het handboek met oplossingen op Blackboard
Tijdens de lessen krijgen de studenten bijkomende uitleg en tips om het zelfstudiemateriaal te verwerken, bv. nuttige woordleerstrategieën, (woordenboek)websites als hulpmiddel, typische fouten om te vermijden en oefentesten met feedback.
|
|
|
|
|
|
|
Permanente evaluatie (mondelinge test) ✔
|
|
|
Permanente evaluatie (schriftelijke test) ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Peer feedback ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Deelname aan mondelinge of schriftelijke opdrachten tijdens de lessen |
|
|
|
|
|
Extra info | Kwartiel 2-3-4: mondelinge en schriftelijke opdrachten tijdens de lessen met (peer) feedback (bv. nieuwsbericht bespreken, email schrijven, een product pitchen, het aanbod en de activiteiten van een bedrijf beschrijven) Kwartiel 4: mondelinge test (presentatie op basis van grafiek en economisch nieuwsbericht + uitspraakoefening) en schriftelijke test |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De 2e examenkans bestaat uit een schriftelijk (65%) en mondeling (35%) examen. Het aandeel van de spreek- en schrijfvaardigheidsopdrachten tijdens de lessen zit nu vervat in het mondeling en schriftelijk examen. Het mondelinge examen bestaat opnieuw uit een uitspraakoefening en een presentatie op basis van een grafiek en economisch nieuwsbericht. Het schriftelijk examen omvat dezelfde leerstof en vragentypes als in de eerste zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Introduction to Business English |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Business English Online: online leerplatform voor het inoefenen van zakelijke woordenschat en herhalen van basisgrammatica
Materiaal op Blackboard: oplossingen van oefeningen in handboek, geluidsfragmenten bij uitspraakoefeningen, extra voorbeelden of oefenmateriaal, woordenlijsten |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Idealiter volgen de studenten regelmatig de (economische) actualiteit via Engelstalige media zoals BBC News, The Guardian, The Economist. Op die manier kunnen ze hun taalvaardigheid op een authentieke manier verbeteren en verder vertrouwd raken met formeel, zakelijk taalgebruik. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|