Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Deutsch für Betriebswirte 1 (3271)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid Duits op niveau A1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.
Bewuste kennis van wat er nodig is om goede Duitse zinnen te begrijpen of zelf in elkaar te zetten: de bouwstenen (werkwoorden, lidwoorden, voornaamwoorden, zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels), de eigenschappen van die bouwstenen (vervoeging, verbuiging, genus, meervoud) en de correcte manieren om die bouwstenen met elkaar te verbinden (woordvolgorde, logica van werkwoordvervoeging en naamvallensysteem).
|
|
|
Duits 2 bouwt voort op de beginnerscursus Duits 1. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A2-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Kleine uiteenzetting of gesprek (Duits) |
|
|
|
|
|
Extra info | Het schriftelijke examen verloopt met gesloten boek. Alleen voor de onderdelen lezen en schrijven mag de student een papieren (!) vertalend of verklarend woordenboek gebruiken. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190116010
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190116010
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands, of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits, of een vergelijkbaar vertalend woordenboek |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|