Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ontwerpvaardigheden (3497)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt. | | - DC
| DC4: De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is. | | - DC
| DC2: De student kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| DC6: De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | | - DC
| DC3: De student heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met belangrijke concepten uit het wegontwerp zoals dwarsprofiel, horizontaal en verticaal alignment, rechtstand, boog, profiel van de vrije ruimte, etc. en weet wat de belangrijkste eisen zijn voor het ontwerp van voorzieningen voor verschillende weggebruikers (fietser, voetganger, OV, auto). De student heeft tevens een basisvaardigheid in het ontwerpen van lengte- en dwarsprofiel.
|
|
|
- Algemene inleiding
- Wegvak - zicht, horizontale en verticale trace
- dwarsprofielen
- discontinuiteiten
- kruispunten
- parkeervoorzieningen
- grondverzet, drainage en onder(fundering)
- kleinschalige bestrating
- Bitumeuze verharding
- Betonverharding
- Wegbeveiligingssystemen
- Schade aan wegverhardingen en wegverhardingsonderhoud
- BIM en Sytems Engineering (SE)
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Tijdens de 2e zittijd wordt de score op het groepswerk behouden indien hierop een voldoende behaald werd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student(e) niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, gelden volgende voorwaarden: indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) voor het schriftelijke examen, draagt de student(e) het resultaat over naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij dit examen is het gebruik van een gewone rekenmachine toegelaten (het intern geheugen van het toestel dient volledig leeg te zijn en grafische rekenmachines zijn niet toegelaten). Het vademecum wegontwerp - deel autosnelwegen mag ook worden gebruikt tijdens het examen. Het vademecum dient echter onbeschreven te zijn (markering en onderlijning is wel toegelaten). |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Een student(e) slaagt voor het opleidingsonderdeel Verkeerstechnisch Ontwerp indien het samengetelde cijfer (onderdelen schriftelijke examen en permanente evaluatie) ≥ 10/20 is én de student(e) voor beide onderdelen (schriftelijke examen en permanente evaluatie) een “tolereerbaar” examenresultaat (≥8/20) behaalt. 2. Actieve deelname tijdens de groepsopdracht is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student(e) die op een onderdeel een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn/haar studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. 2. Indien ongewettigd afwezig, of bij laattijdig indienen, of bij niet-actieve deelname (bijv. op basis van peer-assessment of co-assessment) kan dit tot een aangepaste score leiden op de groepsopdracht |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student(e) niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, gelden volgende voorwaarden: 1. indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) voor het schriftelijke examen, draagt de student(e) het resultaat over naar de tweede examenkans. 2. indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) op het onderdeel groepsopdracht dient deze opdracht niet hernomen te worden. De score wordt in dat geval overgenomen naar de tweede zittijd. Bij een onvoldoende op de groepsopdracht zal de student een individuele opdracht toegewezen krijgen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Vademecum Weginfrastructuur - deel autosnelwegen |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides over diverse onderwerpen gepost op Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het Standaardbestek 250 voor wegenbouw Het Vademecum veilige wegen en kruispunten |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Voor het onderdeel theorie 'wegontwerp' sluiten de studenten aan bij het OPO 'Infrastructuur 1' in 2e Ba IIW- bouwkunde.
Daarnaast zijn er werkzittingen specifiek voor de studenten mobiliteitswetenschappen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|