Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie 1 vakdidactiek GZW en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie algemeen met 1 vakdidactiek GZW | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) worden de specifieke vakdidactische competenties die aan bod kwamen in het OPO ’vakdidactiek gezondheidswetenschappen basis’ verder uitgediept en toegepast op meer complexe onderwijssituaties en dit binnen de context van de verpleegwetenschappen. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ’Leren en ontwikkeling’, focussen we op ’Diversiteit & talenten’ en ’Innovatie & co-creatie’. Concreet komen volgende inhouden aan bod:
- Organiseren van praktijkgericht onderwijs in de verpleegwetenschappen (skillslabs, practica met simulatiepatiënten, ...)
- Evalueren van praktijkgericht onderwijs in de verpleegwetenschappen wetenschappen
- Organiseren van stageonderwijs in de verpleegwetenschappen
- Evalueren van stageonderwijs in de verpleegwetenschappen
- ICT en nieuwe media binnen onderwijs in verpleegwetenschappen (digitale leerpaden, ...)
- Onderzoekscompetenties en onderzoekend leren
- Ethisch handelen binnen onderwijs in de verpleegwetenschappen
- Samenwerking binnen het (school)team en met partners & externen bij het organiseren van onderwijs in de verpleegwetenschappen wetenschappen
We gaan dit concreet maken in vier grote thema's. De eerste twee modules zijn heel tastbare onderwerpen: organiseren en evalueren van praktijkgericht onderwijs en organiseren en evalueren van stage, daarna volgt de module evidence-based practice en klinisch redeneren, om af te sluiten met een module rond compassionate care en ethiek. Elke module bestaat uit een leerpad, een opdracht en een reflectie oefening.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Individuele opdracht ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|