Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde past kennis toe op een zelfstandige en zelfsturende manier. De afgestudeerde is in staat om kritisch de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft diepgaande kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat en zelfstandig toe. | - EC
| EC3: De afgestudeerde voert zelfstandig een onderzoek uit in de mobiliteitswetenschappen en reikt realistische en duurzame oplossingen aan voor complexe mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. Hierbij streeft de master onder andere naar een duurzame impact op de regio. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen en anderen hierbij te overtuigen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student is vertrouwd met de wet van vraag en aanbod, en algemene economische principes
- De student kent de kenmarken van een marktstructuur (monopolie, oligopolie, vrije mededinging, ...)
- De student is vertrouwd met de grondbeginselen van kostenberekening en kan een onderscheid maken tussen de verschillende soorten kosten en opbrengsten
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals vaste kosten, variabele kosten, gemiddelde kosten, marginale kosten en kan deze toepassen in de praktijk
|
|
|
De student leert in deze cursus de basisprincipes van het lucht- en spoortransport voor zowel het passagiers- als het goederenvervoer. Er wordt gefocust op de Belgische en internationale marktstructuur en industriële omgeving, het competitief landschap, de business modellen met bijhorende financials en de overheidsregulering. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de wijze waarop netwerk, marketing, business modellen, prijs- en marktstructuur en regulering impact kunnen hebben op de strategie en de operaties van zowel het lucht- als spoortransport.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
|
Andere: | Voorstelling van een Business Case om een luchtvaartmaatschappij op te starten |
|
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Transport Economics,Blauwens, Gust; De Baere, Peter; Van de Voorde, Eddy,vanaf de 5e,De Boeck,9789030696629 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|