Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Software-ontwerp in Java (3826)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de bachelor in de industriële wetenschappen - informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA-INF 1.1 De student kent ontwerpprincipes en architecturen om software op een gestructureerde manier te ontwerpen en ontwikkelen. | | | - BC
| kent de verschillende rollen en voorgestelde concepten en aanpakken met betrekking tot besturingssystemen. | | | - BC
| kent de voorgestelde concepten, richtlijnen en bijbehorende syntax in C om software te ontwikkelen. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA-INF 2.1 De student begrijpt waarom het nodig is om gepaste ontwerpprincipes en architecturen te gebruiken bij het ontwerp en de ontwikkeling van software. | | | - BC
| begrijpt de voorgestelde concepten en aanpakken binnen besturingssystemen, alsook hun werking en eigenschappen. | | | - BC
| begrijpt hoe de voorgestelde concepten, richtlijnen en bijbehorende syntax in C bijdragen tot kwaliteitsvolle software. | | | - BC
| begrijpt in het bijzonder de concepten en werking van de stack en heap, parameterbinding en dynamische geheugenallocatie in C. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan relevante delen uit softwarebibliotheken zoals de C Standard Library selecteren, exploreren en aanwenden. | | | - BC
| kan nieuwe, aanverwante concepten en aanpakken rond besturingssystemen en C opzoeken, exploreren en aanwenden. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA-INF 5.1 De student kan voor een specifieke probleemstelling of toepassing analyseren op welke manieren de software ontworpen en gebouwd kan worden en alternatieven afwegen op basis van relevante criteria. | | | - BC
| kan uit een algemene omschrijving van een probleem de vereisten voor de software en het besturingssysteem afleiden. | | | - BC
| kan analyseren op welke manieren de software zal interageren met of gebruik maken van het besturingssysteem. | | | - BC
| kan analyseren op welke manieren de software ontworpen en gebouwd kan worden en alternatieven afwegen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.7 De student kan een modulair en onderhoudbaar ontwerp van software maken. | | | - BC
| kan software ontwerpen volgens het imperatief paradigma, hierbij richtlijnen aanwenden en gefundeerde keuzes maken. | | | - BC
| kan hierbij de nodige afwegingen maken tussen de verantwoordelijkheden van de software en het besturingssysteem. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken. | | | - BC
| kan gepaste tools en technieken aanwenden voor het schrijven, testen, analyseren en optimaliseren van code. | | - DC
| 7.3 De student kan correcte en kwaliteitsvolle code schrijven aan de hand van een gepaste ontwikkel-, test- en onderhoudsstrategie. | | | - BC
| kan de concepten, richtlijnen en bijbehorende syntax in C aanwenden om correcte, robuuste, efficiënte code te schrijven. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan sterktes en zwaktes in een ontwerp en C code identificeren. | | | - BC
| kan kritisch reflecteren over het geleverde werk en de aanpak. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan de code gestructureerd documenteren. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| kan schetsen wat er tijdens de uitvoering van de software achterliggend gebeurt. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan iteratief en incrementeel, nauwgezet en planmatig werken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan een programmeertaal (bijvoorbeeld Java of Python) en aanverwante tools aanwenden om oplossingen te implementeren. De student is bekend met concepten als datatypes, variabelen, arrays en strings, operatoren, controle- en lusstructuren, en functies. Begrip van de concepten en programmatie van een microcontroller (Arduino).
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de fundamentele concepten van de werking van een besturingssysteem. Een besturingssysteem verschaft een omgeving waarin andere programma's op een beschermde en efficiënte manier uitgevoerd kunnen worden en beheert systeemfaciliteiten zoals CPU-rekentijd, geheugen en randapparatuur. Het fungeert zo als medium tussen de hardware, de toepassingssoftware en de gebruiker. Daarnaast worden in dit opleidingsonderdeel een reeks concepten en (programmeer)vaardigheden behandeld in de context van imperatief programmeren in C, een programmeertaal die relatief dicht bij het besturingssysteem en de hardware staat. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel kan de student snel nieuwe programmeertalen leren (in het bijzonder de programmeertaal C++).
Een aantal van de behandelde onderwerpen rond besturingssystemen (in een niet-bindende lijst):
- belangrijke concepten, componenten en functies van besturingssystemen;
- process, memory en storage management, CPU scheduling, threads;
- introductie tot multi-threading en synchronisatie.
Een aantal van de behandelde onderwerpen rond C (in een niet-bindende lijst):
- de programmeertaal C, de C Standard Library, header en source files;
- primitieve en user-defined datatypes in C, inclusief arrays en structures;
- pointers, stack en heap, parameterbinding, dynamische geheugenallocatie;
- aanverwante technieken en tools voor compileren, debuggen en testen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Vanaf 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Vanaf 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelevaluatie van het opleidingsonderdeel (dus op zowel de evaluatie tijdens de onderwijsperiode als het schriftelijk examen) minimaal 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student minder dan 8,0/20 haalt op een of meerdere deelevaluaties, kan de student als totale examencijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20 halen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Operating System Concepts,A. Silberschatz, P.B. Galvin, G. Gagne,Tenth Edition,John Wiley & Sons, Inc.,9781118063330,E-BOOK beschikbaar, https://www.os-book.com/OS10/ |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en overig lesmateriaal worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving en/of tijdens de les verspreid.
Er zal gebruik worden gemaakt van de gratis Visual Studio Community (of een andere IDE naar keuze) voor het programmeren in C, met GIT voor versiebeheer (op de eigen PC). Daarnaast zal de student werken met Linux via de gratis Windows Subsystem for Linux (WSL), of een eigen reeds geïnstalleerde Linux-versie. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het leerdomein/curriculum & Algemene visie Studenten bestuderen in de opleiding verschillende aspecten van informatica en elektronica. Dit impliceert een wijde spreidstand tussen hardware-design enerzijds en (cloud) programming anderzijds. Een sluitstuk hierin is het besturingssysteem. Daarnaast wordt de programmeertaal C nog vaak gebruikt, zowel voor het programmatie van het besturingssysteem als de applicaties. Met het immense aantal IoT devices dat in omloop is, is C nog alom tegenwoordig. Daarenboven helpt C bij het aanleren van basisconcepten die een opstap vormen naar C++.
Relatie met onderzoek Operating Systems zijn nog steeds een actueel onderzoekstopic, maar omdat dit eerder een basisvak is op het gebied van zowel besturingssystemen als C, komen er amper recente onderzoeksbevindingen aan bod. Daar staat wel tegenover dat er verschillende interactive en embedded systemen gebouwd worden in het onderzoek op de campus. Vrijwel iedere programmatie van embedded systemen gebeurt in C. Met het zwaarder worden van de processing kracht en het complexer worden van ontwerpen, wordt het steeds realistischer om een besturingssysteem te gebruiken op een embedded systeem.
Relatie met het werkveld Embedded software developers zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt. De basis voor een dergelijk profiel wordt in dit opleidingsonderdeel gelegd.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW informatica - deel 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan een programmeertaal (bijvoorbeeld Java of Python) en aanverwante tools aanwenden om oplossingen te implementeren. De student is bekend met concepten als datatypes, variabelen, arrays en strings, operatoren, controle- en lusstructuren, en functies. Begrip van de concepten en programmatie van een microcontroller (Arduino).
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de fundamentele concepten van de werking van een besturingssysteem. Een besturingssysteem verschaft een omgeving waarin andere programma's op een beschermde en efficiënte manier uitgevoerd kunnen worden en beheert systeemfaciliteiten zoals CPU-rekentijd, geheugen en randapparatuur. Het fungeert zo als medium tussen de hardware, de toepassingssoftware en de gebruiker. Daarnaast worden in dit opleidingsonderdeel een reeks concepten en (programmeer)vaardigheden behandeld in de context van imperatief programmeren in C, een programmeertaal die relatief dicht bij het besturingssysteem en de hardware staat. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel kan de student snel nieuwe programmeertalen leren (in het bijzonder de programmeertaal C++).
Een aantal van de behandelde onderwerpen rond besturingssystemen (in een niet-bindende lijst):
- belangrijke concepten, componenten en functies van besturingssystemen;
- process, memory en storage management, CPU scheduling, threads;
- introductie tot multi-threading en synchronisatie.
Een aantal van de behandelde onderwerpen rond C (in een niet-bindende lijst):
- de programmeertaal C, de C Standard Library, header en source files;
- primitieve en user-defined datatypes in C, inclusief arrays en structures;
- pointers, stack en heap, parameterbinding, dynamische geheugenallocatie;
- aanverwante technieken en tools voor compileren, debuggen en testen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Vanaf 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Vanaf 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelevaluatie van het opleidingsonderdeel (dus op zowel de evaluatie tijdens de onderwijsperiode als het schriftelijk examen) minimaal 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student minder dan 8,0/20 haalt op een of meerdere deelevaluaties, kan de student als totale examencijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20 halen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Operating System Concepts,A. Silberschatz, P.B. Galvin, G. Gagne,Tenth Edition,John Wiley & Sons, Inc.,9781118063330,E-BOOK beschikbaar, https://www.os-book.com/OS10/ |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en overig lesmateriaal worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving en/of tijdens de les verspreid.
Er zal gebruik worden gemaakt van de gratis Visual Studio Community (of een andere IDE naar keuze) voor het programmeren in C, met GIT voor versiebeheer (op de eigen PC). Daarnaast zal de student werken met Linux via de gratis Windows Subsystem for Linux (WSL), of een eigen reeds geïnstalleerde Linux-versie. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het leerdomein/curriculum & Algemene visie Studenten bestuderen in de opleiding verschillende aspecten van informatica en elektronica. Dit impliceert een wijde spreidstand tussen hardware-design enerzijds en (cloud) programming anderzijds. Een sluitstuk hierin is het besturingssysteem. Daarnaast wordt de programmeertaal C nog vaak gebruikt, zowel voor het programmatie van het besturingssysteem als de applicaties. Met het immense aantal IoT devices dat in omloop is, is C nog alom tegenwoordig. Daarenboven helpt C bij het aanleren van basisconcepten die een opstap vormen naar C++.
Relatie met onderzoek Operating Systems zijn nog steeds een actueel onderzoekstopic, maar omdat dit eerder een basisvak is op het gebied van zowel besturingssystemen als C, komen er amper recente onderzoeksbevindingen aan bod. Daar staat wel tegenover dat er verschillende interactive en embedded systemen gebouwd worden in het onderzoek op de campus. Vrijwel iedere programmatie van embedded systemen gebeurt in C. Met het zwaarder worden van de processing kracht en het complexer worden van ontwerpen, wordt het steeds realistischer om een besturingssysteem te gebruiken op een embedded systeem.
Relatie met het werkveld Embedded software developers zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt. De basis voor een dergelijk profiel wordt in dit opleidingsonderdeel gelegd.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|