Masterproef W&T - AR wet. deel 1 (9048) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 9,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Binnen de educatieve masters aan UHasselt gaan onderwijsonderzoek en -ontwerp hand in hand. In Masterproef Deel 1 ligt de nadruk op de opbouw van een wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksvoorstel binnen een onderwijscontext. De student kiest een relevant vakdidactisch vraagstuk dat vertrekt vanuit de klas- of schoolpraktijk en ontwikkelt op basis daarvan een gefaseerd onderzoeksplan.
Tijdens dit traject doorloopt de student stapsgewijs de voorbereidende fasen van een onderzoekscyclus. De focus ligt op:
-
Probleemstelling en onderzoeksvragen: Formuleren van een helder afgebakende onderwijsuitdaging, met een centrale onderzoeksvraag en onderliggende deelvragen.
-
Literatuurstudie: Kritische analyse van relevante wetenschappelijke literatuur, met expliciete verantwoording van de gehanteerde zoekstrategie (zoektermen, databanken, selectiecriteria).
-
Methodologie: Ontwerp van een onderzoeksaanpak, inclusief planning van dataverzameling en -analyse. Alle onderzoeksinstrumenten (bv. interviewleidraden, vragenlijsten) worden uitgewerkt.
-
Concept van een ontwerp: Indien van toepassing, wordt ook een eerste aanzet gemaakt van een creatief ontwerp dat aansluit op het gekozen praktijkvraagstuk (bv. een tool, interventie of lesmateriaal).
De begeleiding wordt voorzien door een promotor (ZAP-lid of postdoc), eventueel ondersteund door een co-promotor of begeleider (bv. predoctorale onderzoeker of onderwijsprofessional).
Masterproef Deel 1 vormt zo de inhoudelijke en methodologische basis voor het verdere onderzoeks- en ontwerpproces in Deel 2.
|
|
|
Semester 2 (9,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Een geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de 2e zittijd voor
herkansing in hetzelfde academiejaar |
|
|
|
|
|
|
|
| Mondeling examen | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Een geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de 2e zittijd voor
herkansing in hetzelfde academiejaar |
|
|
|
|
|
|
|
| Extra info | De schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode is het schriftelijk onderzoeksplan: wetenschappelijke verslag van de voorbereidende fases. Het mondelinge examen is de mondelinge verdediging van het onderzoeksplan, gericht op de wetenschappelijke kwaliteit en de authenticiteit van het werk. De beoordeling gebeurt uitsluitend door de promotor (en evt. begeleider). |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. | - EC
| 5.5 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM kan zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren relevant voor zijn vakgebied bestaande uit een kritische literatuurstudie, het formuleren van een onderzoeksvraag en hypothese, het selecteren en optimaliseren van geschikte methoden en technieken, het kritisch analyseren en interpreteren van de resultaten, het formuleren van conclusies en het rapporteren van de bevindingen. | - EC
| 5.6 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM is in staat om een complexe vraagstelling interdisciplinair te benaderen door constructief samen te werken met een STEM-team. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|