Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
plantenmorfologie en anatomie, plantencel, celwand, fotosynthese, groei, fytohormonen, fytochroom, cryptochroom, minerale voeding, assimilatie mineralen, waterhuishouding, bloei-inductie, transport
De student(e) kent de uitwendige en inwendige bouw van de vegetatieve cormus.
De student(e) kent de verschillende weefseltypes (inclusief functies) voorkomend bij de Cormophyta.
De student(e) kent de structuur van de plantencel, de celwand en heeft inzicht in de biosynthese van de celwandcomponenten.
De student(e) vertrouwd maken met de groei van de plant en hij/zij kan deze groei mathematisch beschrijven.
De student(e) verwerft inzicht in de waterhuishouding van de plantencel en van de volledige plant.
De student heeft inzicht in het proces van de translocatie doorheen het floëem.
De student(e) kent de rol van de mineralen, heeft inzicht in de opname van mineralen en weet wat minerale deficiëntie is en wat hiervan de gevolgen zijn.
De student(e) begrijpt de assimilatie van minerale nutriënten.
De student(e) kent de verschillende klassen fytohormonen, heeft inzicht in de structuur en biosynthese, in moleculaire achtergrond en de signaaltransductiemechanismen en in de rol van de fytohormonen in de groei en fysiologie van de plant.
De student(e) heeft inzicht in de fysiologische processen van de fotomorfogenese en de moleculaire regulatiemechanismen en weet wat fytochroom en cryptochroom betekenen.
De student(e) kan het fotosynthese-proces en de twee deelprocessen (lichtreakties en Calvin-Benson cyclus) toelichten.
De student(e) heeft inzicht in de absorptie van licht door pigmenten; hij/zij kent de structuur van de belangrijkste pigmenten en kan hun specifieke eigenschappen verklaren.
De student(e) begrijpt het niet-cyclisch elektronentransport met de productie van zuurstof en de reductie van NADP+, de opbouw van de pH-gradiënt en de gekoppelde synthese van ATP. De student kent tevens de rol van het cyclisch elektronentransport.
De student(e) heeft inzicht in de werking van de Calvin-Benson cyclus (CO2-fixatie en reductie) en de synthese van carbohydraten (sucrose en zetmeel).
De student(e) verwerft inzicht in de fotorespiratie en het C4-CAM metabolisme.
De student(e) kent de algemene bouw van de bloem en verwerft inzicht in de processen van de bloei-inductie.
De student(e) begrijpt de inductie van afweermechanismen en de rol van secundaire metabolieten in deze processen.
De student(e) kan de relaties leggen tussen structuur en functie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 7,00
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Plant Physiology and Development,Taiz L., Zeiger E., Moller I-M. & Murphy A.,6th, 2015,Sinauer Ass.,9781605357454 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard: powerpointpresentaties
Studieleidraad met practicateksten
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Biochemistry and Molecular Biology of Plants,Bob B. Buchanan; Wilhelm Gruissem; Russell L. Jones,2,Wiley,9780470714218
- Physicochemical and Environmental Plant Physiology,P. Nobel,4,Academic Press,9780123741431,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/9780128191460/physicochemical-and-environmental-plant-physiology
- Esau's Plant Anatomy: Meristems, Cells, and Tissues of the Plant Body: Their Structure, Function, and Development,Ray F. Evert; Susan E. Eichhorn,3,Wiley,9780471738435
- Functional Biology of Plants,Martin J. Hodson; John A. Bryant,Wiley,9780470699393
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
In interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. In groepjes van maximaal 4 studenten worden specifieke topics als zelfstudie-opdracht uitgewerkt. Het resultaat wordt nadien in de ganse groep besproken waarbij de begeleider de studenten corrigeert qua notatie en denkwijze. Het doel hiervan is het inzicht in de leerstof te verhogen en zelfstandig maar ook in groepsverband te leren werken. In de praktische oefensessies worden specifiek topics uit de cursus uitgewerkt waarbij praktische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren van de meetresultaten worden aangeleerd. De resultaten van deze werkzaamheden worden neergeschreven in een aansluitend verslag. De deelname aan de zelfstudie-opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht (aanwezigheidsregistratie). |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|