Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft zicht op het bredere 'interdisciplinaire' kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. De bachelor ziet de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student kan een verklaring geven aan de instrumenten die voorhanden zijn voor een effectieve en efficiënte sturing en validatie van beleidsmaatregelen m.b.t. een duurzame mobiliteit. | | - DC
| De student kan de nood en de beleidsrelevantie voor de ontwikkeling van een milieu-effecten rapportage uitleggen. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student evalueert de voor- en nadelen van mogelijkheden om vervolgens de juiste onderzoeksmethode of -techniek af te leiden | | - DC
| De student kan empirisch onderzoek correct aanwenden |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Inzicht in markfalingen (micro-economie) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
 | master TEW-BM | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Inzicht in markfalingen (micro-economie) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
 | master TEW - minor beleidsmanagement | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Inzicht in markfalingen (micro-economie) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| De educatieve master volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Inzicht in markfalingen (micro-economie) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|