Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 280 | 10,0 | 280 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 8. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | - EC
| EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit blok worden de mechanismen bestudeerd die aan de basis liggen van de gentransmissie en de functie van genen op moleculair niveau. Verschillende aspecten van de genetica komen hierbij aan bod: mendeliaanse genetica, cytogenetica, moleculaire genetica, de genetische basis van kanker en populatiegenetica. Tevens worden in dit blok een aantal basistechnieken van de DNA-technologie behandeld, die gebaseerd zijn op de bestudeerde moleculair-biologische processen en de nieuwe ontwikkelingen in de genomica. 1.De student heeft inzicht in de flow van genetische informatie. Hij/zij kan de wetten van Mendel beschrijven, toelichten en toepassen. 2.De student heeft inzicht in de functionele en structurele organisatie van het eukaryote, prokaryote en mitochondriale genoom. 3.De student kent de chemische samenstelling en structuur van het DNA en kan beschrijven hoe het DNA georganiseerd is in chromatine. 4.De student kan de moleculaire gebeurtenissen beschrijven waarmee de replicatie van DNA gepaard gaat in prokaryoten en eukaryoten. 5.De student kan de transcriptie uitleggen en kent de mechanismen die zorgen voor de processing van de originele transcripten. 6.De student kan het vertaalproces bij prokaryoten en eukaryoten beschrijven en kan het proces van protein sorting beschrijven in eukaryote cellen. 7.De student heeft inzicht in de moleculaire mechanismen van de regulatie van de genexpressie bij prokaryoten en eukaryoten. 8.De student kent de moleculaire mechanismen van ontstaan van spontane en geïnduceerde mutaties en van het DNA herstel en kan tevens informatie opzoeken rond de rol van deze mutaties bij erfelijke aandoeningen. 9.De student heeft inzicht in de regulatie van de celdeling en kent de genetische basisprincipes van kanker (oncogen, tumorsuppressorgen). 10.De student kent enkele basistechnieken van de DNA-technologie: restrictie-enzymen, elektroforese, sequentiebepaling, Southern blotting en PCR. 11.De student heeft inzicht in de multifactoriële genetica: multifactoriële kenmerken, erfelijkheidsgraad, associatieanalyse. 12.De student heeft inzicht in de populatiegenetica (Hardy-Weinberg). 13.De student heeft inzicht in de genetische koppeling en kartering: genetische kaart, genetische markers, koppelingsanalyse. 14.De student kent de basale technieken van de genklonering (plasmide, DNA-bibliotheek, sequentie-analyse, ). 15. De student kan resultaten van literatuuronderzoek presenteren. Sleutelwoorden: mendeliaanse genetica, cytogenetica, moleculaire genetica, kankergenetica, DNA-structuur, DNA-replicatie, genexpressie, genregulatie, mutaties, mutagenese, DNA technologie, genomica
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2. De practicumverslagen maken deel uit van het eindresultaat (5%). Practicumverslagen moeten steeds ingediend worden. 3. Aanwezigheid tijdens de portfoliosessie en de presentaties geïntegreerde opdracht is verplicht. De student dient eveneens een goedkeuring te behalen voor de presentatie. |
|
|
|
Gevolg | 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica of op de portfoliosessie, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum/portfoliosessie het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. 2. Wie 1 of meerdere practicumverslagen niet indient binnen de aangegeven termijn, krijgt als eindresultaat een "N - ongewettigde afwezigheid". 3. Studenten die ongewettigd afwezig zijn bij de presentaties geïntegreerde opdracht of geen goedkeuring behalen, krijgen voor dit opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N - ongewettigde afwezigheid". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
iGenetics: A Molecular Approach, in combinatiepakket reeds aangekocht met "Biology" with Dutch glossary,Peter J. Russell,4th edition,Pearson Education,9781292026336,(nieuwe editie) |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Molecular Biology of the Cell,Alberts, B. ea,7th,Taylor & Francis |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Studieleidraad "Genetica en genomica" |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 280 | 10,0 | 280 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In dit blok worden de mechanismen bestudeerd die aan de basis liggen van de gentransmissie en de functie van genen op moleculair niveau. Verschillende aspecten van de genetica komen hierbij aan bod: mendeliaanse genetica, cytogenetica, moleculaire genetica, de genetische basis van kanker en populatiegenetica. Tevens worden in dit blok een aantal basistechnieken van de DNA-technologie behandeld, die gebaseerd zijn op de bestudeerde moleculair-biologische processen en de nieuwe ontwikkelingen in de genomica. 1.De student heeft inzicht in de flow van genetische informatie. Hij/zij kan de wetten van Mendel beschrijven, toelichten en toepassen. 2.De student heeft inzicht in de functionele en structurele organisatie van het eukaryote, prokaryote en mitochondriale genoom. 3.De student kent de chemische samenstelling en structuur van het DNA en kan beschrijven hoe het DNA georganiseerd is in chromatine. 4.De student kan de moleculaire gebeurtenissen beschrijven waarmee de replicatie van DNA gepaard gaat in prokaryoten en eukaryoten. 5.De student kan de transcriptie uitleggen en kent de mechanismen die zorgen voor de processing van de originele transcripten. 6.De student kan het vertaalproces bij prokaryoten en eukaryoten beschrijven en kan het proces van protein sorting beschrijven in eukaryote cellen. 7.De student heeft inzicht in de moleculaire mechanismen van de regulatie van de genexpressie bij prokaryoten en eukaryoten. 8.De student kent de moleculaire mechanismen van ontstaan van spontane en geïnduceerde mutaties en van het DNA herstel en kan tevens informatie opzoeken rond de rol van deze mutaties bij erfelijke aandoeningen. 9.De student heeft inzicht in de regulatie van de celdeling en kent de genetische basisprincipes van kanker (oncogen, tumorsuppressorgen). 10.De student kent enkele basistechnieken van de DNA-technologie: restrictie-enzymen, elektroforese, sequentiebepaling, Southern blotting en PCR. 11.De student heeft inzicht in de multifactoriële genetica: multifactoriële kenmerken, erfelijkheidsgraad, associatieanalyse. 12.De student heeft inzicht in de populatiegenetica (Hardy-Weinberg). 13.De student heeft inzicht in de genetische koppeling en kartering: genetische kaart, genetische markers, koppelingsanalyse. 14.De student kent de basale technieken van de genklonering (plasmide, DNA-bibliotheek, sequentie-analyse, ). 15. De student kan resultaten van literatuuronderzoek presenteren. Sleutelwoorden: mendeliaanse genetica, cytogenetica, moleculaire genetica, kankergenetica, DNA-structuur, DNA-replicatie, genexpressie, genregulatie, mutaties, mutagenese, DNA technologie, genomica
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2. De practicumverslagen maken deel uit van het eindresultaat (5%). Practicumverslagen moeten steeds ingediend worden. 3. Aanwezigheid tijdens de portfoliosessie en de presentaties geïntegreerde opdracht is verplicht. De student dient eveneens een goedkeuring te behalen voor de presentatie. |
|
|
|
Gevolg | 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica of op de portfoliosessie, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum/portfoliosessie het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. 2. Wie 1 of meerdere practicumverslagen niet indient binnen de aangegeven termijn, krijgt als eindresultaat een "N - ongewettigde afwezigheid". 3. Studenten die ongewettigd afwezig zijn bij de presentaties geïntegreerde opdracht of geen goedkeuring behalen, krijgen voor dit opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N - ongewettigde afwezigheid". |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
iGenetics: A Molecular Approach, in combinatiepakket reeds aangekocht met "Biology" with Dutch glossary,Peter J. Russell,4th edition,Pearson Education,9781292026336,(nieuwe editie) |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Molecular Biology of the Cell,Alberts, B. ea,7th,Taylor & Francis |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Studieleidraad "Genetica en genomica" |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|