Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek |  |
keuze master voor private (UH) | Keuze | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek |  |
master rechten OR | Keuze | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft een inleidende en uitdiepende wetenschappelijk-disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de truncus communis van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De term ‘Street Law’ verwijst naar het recht waarmee mensen in het dagelijkse leven te maken krijgen. Bij Street Law halen deelnemende studenten het recht uit hun typische leeromgeving (de universiteit) en brengen ze het recht naar de leek-rechtzoekende. Studenten die zich inschrijven voor Street Law ontvangen dus niet enkel onderwijs, ze gaan vooral -- en in de eerste plaats -- zelf onderwijs verstrekken over het recht, het rechtssysteem en juridische thema’s aan een doelgroep in de samenleving, met name leerlingen in het secundair onderwijs. Daartoe werkt de UHasselt samen met verschillende scholen uit het secundair onderwijs (ASO/TSO/BSO/KSO).
Studenten die Street Law opnemen in hun curriculum zetten wat ze tot dusver geleerd hebben over het recht om in de praktijk. Ze ontwikkelen eigen onderwijsactiviteiten met als doelstelling om leerlingen in het secundair onderwijs meer bewust te maken van hun rechten en plichten en van het belang van het recht in de samenleving. De nadruk ligt daarbij op het gebruik van activerende en interactieve werkvormen (bv. casus opstellen en moot court houden; debat met voor en tegen organiseren; moordspel in de klas houden; etc.), aan de ene kant, en het bevattelijk en toegankelijk maken van juridische materie, aan de andere kant (bv. vereenvoudigd taalgebruik hanteren, complexe juridische begrippen bevattelijk uitleggen; etc.). Om dit mogelijk te maken, worden ingeschreven studenten eerst opgeleid in onderwijskundige vaardigheden, verrichten ze onafhankelijk juridisch onderzoek, en ontwikkelen ze in groep onderwijsactiviteiten. Gegeven het belang van het aanleren van pedagogische vaardigheden en de grote rol die wordt toebedeeld aan werken in groep, is deelname aan alle contactmomenten van Street Law verplicht. Zodra hun onderwijsactiviteit is voorbereid, geven de studenten deze onderwijsactiviteit aan leerlingen uit het secundair onderwijs, in de partnerscholen. Hierbij hanteren de studenten de probleemgestuurde onderwijsmethode die de Rechtenopleiding typeert.
De thema’s van de onderwijsactiviteiten worden door de studenten bepaald in overleg met de leerlingen en leerkrachten van de partnerscholen. De nadruk ligt op thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Mogelijke thema’s zijn: wat zijn je rechten en plichten bij het online verspreiden van private foto’s en video’s (bv. sexting)?; wat doe je als je een pakje hebt besteld maar het wordt niet geleverd?; wie, de huurder of de verhuurder, heeft welke verplichtingen onder de woninghuurwetgeving?; hoe wordt een moordzaak gepleit en opgelost?; hoe gaat het recht om met grensoverschrijdend gedrag?; waarop moet je letten bij het invullen van belastingaangiften (als particulier of zelfstandig ondernemer)?; welke berichten mag je wel en niet plaatsen of delen via Facebook (hate speech)? wat zijn de rechten van kwetsbare patiënten (bv. oudere personen met dementie)?; etc.
Doorheen de onderwijsperiode houden ingeschreven studenten ook een groeiportfolio bij, waarin ze reflecteren op hun leerervaring, academische voortgang, de mate waarin ze de vormingsdoelen bereiken, en de rol die zij als jurist willen opnemen in de samenleving. Studenten kunnen bij aanvang ook persoonlijke leerdoelen formuleren en in hun groeiportfolio reflecteren over de mate waarin ze deze persoonljike doelen bereiken. Zo kunnen studenten gedeeltelijk zelf vormgeven aan hun leerproces.
Het doel van het opleidingsonderdeel is, in het kort, om enerzijds bij te dragen aan de multidisciplinaire vorming van de ingeschreven studenten en anderzijds maatschappelijke meerwaarde te creëren door de juridische geletterdheid van jongeren te verhogen. De ingeschreven studenten dragen zo hun steentje bij om het recht relevanter, toegankelijker en begrijpelijker te maken in de maatschappij.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Eindgesprek met reflectie over groeiproces student |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Deelname aan alle contactmomenten (behoudens gewettigde afwezigheid, gevolgd door inhaalactiviteit) tijdens onderwijsperiode 2. Deelname aan praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode (behoudens gewettigde afwezigheid, gevolgd door inhaalactiviteit) 3. Indienen groeiportfolio. |
|
|
|
Gevolg | Toelating tot het mondeling examen (eindgesprek). |
|
|
|
Extra info | Studenten ontvangen slechts een globaal punt voor het opleidingsonderdeel indien ze hebben deelgenomen aan alle onderdelen van de evaluatie: praktijkevaluatie, presentatie, portfolio en eindgesprek.
De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bij dit opleidingsonderdeel wordt niet met traditionele studiematerialen gewerkt. De studenten hoeven bijgevolg ook geen studiemateriaal te studeren. In plaats daarvan ligt de focus op zelfstandig onderzoek, in groep, over juridische thema's; het aanleren van pedagogische vaardigheden, en het bijhouden van een ontwikkelingsportfolio. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|