Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in de industriële wetenschappen: informatica | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills] | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | - EC
| EC2 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van geïntegreerde, resilient softwaresystemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [systeemdenken] | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar de student ontwerp en implementatie-keuzes voor het bouwen van intelligente, interactieve systemen moet toelichten en motiveren aan de hand van basisbegrippen uit het veld van Human-AI Interactie. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar de student ontwerp en implementatie-keuzes voor het bouwen van intelligente, interactieve systemen moet toelichten en motiveren aan de hand van basisbegrippen uit het veld van Human-AI Interactie. | | - DC
| DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar de student ontwerp en implementatie-keuzes voor het bouwen van intelligente, interactieve systemen moet toelichten en motiveren aan de hand van basisbegrippen uit het veld van Human-AI Interactie. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar de student ontwerp en implementatie-keuzes voor het bouwen van intelligente, interactieve systemen moet toelichten en motiveren aan de hand van basisbegrippen uit het veld van Human-AI Interactie. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | - EC
| EC5 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van gespecialiseerde kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van modulaire, geïntegreerde software-systemen die op basis van data-verwerving en data-analyse intelligente beslissingen kunnen nemen, die resilient zijn (veilig, robuust en schaalbaar) en dit binnen een multidisciplinair project met een toegepaste onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [intelligent & resilient systems] | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)
| | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)
| | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar de student ontwerp en implementatie-keuzes voor het bouwen van intelligente, interactieve systemen moet toelichten en motiveren aan de hand van basisbegrippen uit het veld van Human-AI Interactie. | | - DC
| DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)
| | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)
| | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)
| | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)
| | | - BC
| Getoetst aan de hand van specifieke practica waar er intelligente, interactieve systemen worden geprototyped en gebouwd. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Artificiële Intelligentie (AI) tracht de menselijke intelligentie te simuleren, werkt op allerlei data die betrekking heeft op, of nut heeft voor, mensen, en is alleen echt nuttig als het een positief effect heeft op het leven van mensen. In deze cursus bestuderen we hoe AI dan ook op een geschikte manier kan ingezet worden voor de menselijke gebruiker. Dit houdt in dat de menselijke gebruiker een beter begrip krijgt van een AI systeem, en een verhoogde controle op de werking van zulk een systeem. In deze cursus bestuderen we o.m. de volgende topics: conversational agents (zoals chatbots), user interfaces voor intelligente systemen, intelligibility en eXplainable AI, mixed-initiative systemen, AI en User eXperience (UX).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
practica en project, met regelmatige mondelinge toelichting ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | Meerdere opdrachten uitgevoerd doorheen het jaar, telkens vergezeld van mondelinge toelichting |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | individueel project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Wordt ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Deze cursus is gebaseerd op de inhoud van het vak Human-AI Interaction van, o.a., professoren Jeffrey Bigham, Joseph Seering en Chinmay Kulkarni (Carnegie Mellon University). http://www.humanaiclass.org |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|