Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | | | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient men op elk onderdeel minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient met te slagen voor alle onderdelen |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient met te slagen voor alle onderdelen |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient met te slagen voor alle onderdelen |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De eigenheid van de lerende is het vertrekpunt van het opleidingsonderdeel (OPO) Diversiteit en Innovatie dat inspeelt op de verschillen tussen lerenden en de pedagogisch‑didactische omgang met deze verschillen binnen een leergroep, op school en met partners en externen. Alsook brengt het de begrippen van effectiviteit, aanpasbaarheid, diversiteit en co-creatie samen in functie van een blenden, krachtige en diverssensitieve leeromgeving. Het OPO bouwt op multidisciplinaire theoretische en empirische inzichten uit de psychologie, de orthopedagogiek, de didactiek, de taalkunde en de sociologie. Deze concentreren zich op het continuüm van didactische en pedagogische aanpak voor een krachtige, blended, state of the art en diverssensitieve leeromgeving.
Om toekomstgericht onderwijs op een krachtige manier vorm te geven, bouwen we aan een basishouding van een leraar, die enerzijds als innovator durft te experimenteren in de eigen klaspraktijk, en die anderzijds talentgericht, groeigericht en inclusief werkt. Er worden verschillende thema's behandeld die het hedendaagse onderwijs op een bepaalde manier uitdagen door middel van innovatieve benaderingen en/of technologie.
Deze innovatieve manier van leren, onderwijzen, ondersteunen en evalueren - met ICT als verrijkend hulpmiddel - zal enerzijds aan bod komen door te werken aan creatieve en innovatieve leer- en instructieactiviteiten binnen het luik 'Innovatie', en anderzijds door te werken aan samenwerkingsvaardigheden binnen het opdrachtenluik 'co-creatie' dat zich specifiek zal richten op de onderwijspraktijk zelf. Het creëren van een divers-sensitieve tot divers-responsieve leeromgeving komt aan bod tijdens het luik “Diversiteit”. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Theoretische inzichten en resultaten van onderwijsvernieuwingsonderzoek (op klas, school en (inter)nationaal niveau) in relatie tot de professionele identiteit van de leraar.
- Innovatie binnen het onderwijs en de dagdagelijkse lespraktijk
- Blended leren
- Doordachte ICT-integratie in lesontwerp
- ICT-tools om de interactie, instructie, samenwerking en evaluatie te stimuleren
- Samen lesgeven via team-teaching
- Samen ontwerpen via design thinking
- Samen evalueren via peer assessment
- Talent- en groeigericht werken als basishouding van de leerkracht
- Inclusieve benadering van talentontwikkeling en talentgericht werken (‘strengths-based education’).
- Brede basiszorg en inclusief onderwijs via het zorgcontinuüm
- De pedagogisch‑didactische theorie en praktijk in de klas, zoals Universal Design for Learning en Binnenklasdifferentiatie.
- De rol van ‘kapitaal’ van leerlingen in onderwijs (o.a. SES, cultureel en sociaal kapitaal…) en de onbedoelde effecten die ervan uitgaan.
- Gelijke kansen bieden binnen onderwijs
Deze inhouden worden verbonden met actuele beleidskeuzes, ‑richtlijnen en uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs, zoals de vernieuwingen SO, het M‑decreet, het zorgbeleid en zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, het watervalfenomeen en het kansenbeleid voor anderstalige nieuwkomers (bv. OKAN). De theorie die aan bod komt, biedt een breed raamwerk om diversiteit actief in te zetten in functie van leren en het ontwikkelen van een leeromgeving in co-creatie met de praktijk. Theoretische en empirische inzichten worden aangereikt vanuit academisch‑wetenschappelijke bronnen met een internationaal karakter. Voor de Vlaamse context hanteren we beleidsondersteunend onderzoek en informatie van de Vlaamse overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Co-creatietaak praktijk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
Andere: | Herwerkte Lesvoorbereiding met Tutorial - zie studieleidraad |
|
|
|
|
|
Extra info | Om te slagen voor dit vak dienen alle opdrachten op tijd te worden ingediend. Alsook dient met te slagen voor alle onderdelen |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Geen specifieke begincompetenties vereist |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|