Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Kansrekening en statistiek (2941)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Artificial Intelligence | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Artificiële Intelligentie (AI) tracht de menselijke intelligentie te simuleren, werkt op allerlei data die betrekking heeft op of nut heeft voor mensen, en is alleen echt nuttig als het een positief effect heeft op het leven van mensen. In deze cursus bestuderen we hoe AI dan ook op een geschikte manier kan ingezet worden voor de menselijke gebruiker. Dit houdt in dat de menselijke gebruiker een beter begrip krijgt van een AI systeem, en een verhoogde controle op de werking van zulk een systeem. In deze cursus bestuderen we o.m. de volgende topics: conversational agents (zoals chatbots), user interfaces voor intelligente systemen, intelligibility en eXplainable AI, programming by example, mixed-initiative systemen, interactieve machine learning en User eXperience (UX).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | Meerdere opdrachten uitgevoerd gedurende het semester, telkens vergezeld van mondelinge toelichting. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | Individueel project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Wordt ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Deze cursus is gebaseerd op de inhoud van het vak Human-AI Interaction van professoren Jeffrey Bigham, Joseph Seering en Chinmay Kulkarni (Carnegie Mellon University). http://www.humanaiclass.org |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Artificiële Intelligentie (AI) tracht de menselijke intelligentie te simuleren, werkt op allerlei data die betrekking heeft op of nut heeft voor mensen, en is alleen echt nuttig als het een positief effect heeft op het leven van mensen. In deze cursus bestuderen we hoe AI dan ook op een geschikte manier kan ingezet worden voor de menselijke gebruiker. Dit houdt in dat de menselijke gebruiker een beter begrip krijgt van een AI systeem, en een verhoogde controle op de werking van zulk een systeem. In deze cursus bestuderen we o.m. de volgende topics: conversational agents (zoals chatbots), user interfaces voor intelligente systemen, intelligibility en eXplainable AI, programming by example, mixed-initiative systemen, interactieve machine learning en User eXperience (UX).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | Meerdere opdrachten uitgevoerd gedurende het semester, telkens vergezeld van mondelinge toelichting. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | Individueel project |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Wordt ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Deze cursus is gebaseerd op de inhoud van het vak Human-AI Interaction van professoren Jeffrey Bigham, Joseph Seering en Chinmay Kulkarni (Carnegie Mellon University). http://www.humanaiclass.org |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|